De merkpositionering is de positie die ons merk inneemt in de geest van onze potentiële klanten. Voordat we copy schrijven en marketing doen, moeten we weten en duidelijk hebben wat de marktpositionering van ons merk of product is.
De positionering moet zijn:
- Concurrentieel: dat wil zeggen dat het in staat moet zijn om het imago en het aanbod van het bedrijf te definiëren, zodat het een onderscheidende positie kan innemen in de geest van onze doelmarkt.
- Relevant voor een bepaalde doelgroep: de positionering zal geen succes hebben als deze kenmerken weerspiegelt die het product niet kan bieden of die niet belangrijk zijn voor onze doelgroep. De doelgroep moet de voordelen van ons product waarnemen, anders zal de positionering niet effectief zijn.
- Distingueerbaar ten opzichte van onze concurrenten: de positionering moet duidelijk onderscheiden zijn van de concurrentie, en vooral rijk aan positieve aspecten. Merkpositionering stelt ons in staat om in de geest van onze concurrenten binnen te dringen en ons merk te positioneren, terwijl we andere merken ondermijnen. Met andere woorden, het stelt ons in staat om de concurrenten in een minder gunstige positie te plaatsen ten opzichte van de onze.
Bovendien is het belangrijk te benadrukken dat de positionering ons in staat stelt om ons te onderscheiden van een bepaalde doelmarkt, en niet ten opzichte van de hele wereld.
Hoe doe je brand positioning?
Onze brand positioning moet effectief en op lange termijn zijn, om dit te doen moeten we de sterke en zwakke punten van ons product identificeren door deze zeer eenvoudige vragen te beantwoorden:
- Op welke manieren is ons product vergelijkbaar met de concurrentie en waarmee onderscheidt het zich?
- Wat is zijn uniciteit?
- Welke eventuele verschillen ten opzichte van de concurrentie zullen invloed hebben op de doelmarkt?
Zodra we deze vragen hebben beantwoord, zijn er 2 manieren om effectief te positioneren, namelijk:
- Matching
- Mapping
Positionering door middel van matching
Positionering door middel van matching stelt ons in staat om de kenmerkende eigenschappen van ons product te koppelen aan de behoeften van de markt waar we naar verwijzen.
Fasen voor het matching:
- Identificeer de kenmerken die jouw product/dienst origineel en uniek maken ten opzichte van de concurrentie
- Identificeer jouw hoofddoelmarkt en zijn kenmerken
- Identificeer de behoeften en wensen: wat koopt de doelmarkt waar je naar wilt verwijzen echt?
- Koppel de kenmerken van jouw product aan de wensen en behoeften van jouw doelmarkt
Positionering door middel van mapping
Positionering door middel van mapping stelt ons in staat om een volledige kaart te hebben van wat key-voordelen van ons product, dat wil zeggen voordelen die belangrijk worden geacht door onze doelmarkt en om de producten van al onze concurrenten te classificeren.
Fasen voor de mapping:
- Maak een lijst van de voordelen die aan jouw product zijn toegekend in volgorde van belang
- Creëer een ranglijst over:
a) De individuele voordelen van jouw product en de concurrentie
b) De voordelen die jouw product kan bieden aan de doelmarkt
c) De zwakke punten van de concurrentie
3. Bepaal de positie van jouw product op de kaart. Voor het succes van ons bedrijf is het belangrijk om onze merkpositionering en onze bedrijfspositionering binnen de markt perfect te definiëren en te kennen.
Casus studie
Hieronder geef ik twee casestudy's met betrekking tot positioneringskaarten.
- De eerste case verwijst naar de marktpositionering van enkele zeer bekende pastamerken en hun respectieve concurrenten.
- De tweede case verwijst naar een positioneringskaart met betrekking tot de auto-industrie, gebaseerd op prijsverschillen en het merkbeeld, oftewel het bedrijfsimago.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.