Vandaag praten we over een nieuwe promotie methode. Zoals we in het artikel over de marketingmix hebben gezegd, omvat promotie veel verschillende soorten advertenties: een daarvan is buzz marketing.
Bazale is buzz marketing de verzameling van promotieactiviteiten die het mogelijk maken om over het product/dienst te praten en de gesprekken, opmerkingen en interacties hierover exponentieel te verhogen. Ook de naam roept de essentie van buzz marketing op.
Het onomatopee woord "buzz" verwijst naar het gezoem van bijen. In feite wil men met deze betekenis verwijzen naar het idee van sociale besmetting van de boodschap. Overal en op elk platform praten over het betreffende product en/of dienst. Dit is de uiteindelijke betekenis van buzz marketing.
Heel vaak worden deze activiteiten gebruikt op het web en in sociale netwerken. Buzz marketing is simpelweg de evolutie van de oude en altijd nuttige mond-tot-mondreclame in digitale versie.
Uiteindelijk verwijst deze promotietechniek naar de virale verspreiding via blogs, sociale netwerken, forums en andere digitale platforms van de boodschap die men wil laten promoten. Enkele nuttige technieken om het buzz-effect te creëren zijn:
- De hype: het creëren van suspense voor een evenement, een lancering van een product of dienst via berichten en inhoud die de nieuwsgierigheid van de gebruiker willen prikkelen
- Het gebruik van opinion leaders: in de nieuwe communicatiemiddelen is het essentieel dat invloedrijke mensen op die platforms over je product praten. We hebben het inderdaad over influencers en persoonlijkheden (VIP's of minder) die over het betreffende product kunnen praten
Over het algemeen is buzzmarketing een niet-conventionele techniek en wordt het gebruikt voor korte periodes door ook discussies en opschudding te creëren, gericht op het vergroten van de interesse in het onderwerp.
Case studies en merken die buzzmarketing gebruiken
Wat hype betreft, è Netflix die leuke inhoud creëert die vaak en op verschillende manieren praat over nieuwe series en nieuwe producten.
Ook andere merken maken vaak gebruik van buzz marketing. Hier zijn enkele voorbeelden:
Burger King: wat gebeurt er als de meest geliefde burgers van Amerika niet meer beschikbaar zijn!
We zijn in 2007 en de onconventionele campagne Whopper Freakout van Burger King omvatte de creatie van een speciale website waar video's werden geproduceerd (ook gedeeld op sociale media). In deze video's zie je de grappige en volkomen natuurlijke reacties van klanten die niet verwachten echt slecht nieuws te horen: Het spijt ons, maar we serveren geen Whoppers meer! (de flagship burger van het fastfood).
De bijna ongelooflijke reactie van alle geregistreerde gebruikers creëert virale content en laat zien hoe geliefd de burgers van Burger King zijn in heel de Verenigde Staten!
Hier is de video van de reclamecampagne.
Mini is overal: #MININOTNORMAL
In een multichannel campagne die ook een onconventioneel gebruik van de reclameboodschap uit 2013 omvat, beplakt Mini UK de steden in het Verenigd Koninkrijk met ironische en grappige billboards over Mini. Mini is echt overal en ook op social media begint de hashtag #MININOTNORMAL trending te worden, waarbij de community wordt uitgenodigd om zoveel mogelijk inhoud met deze slogan te publiceren!
Het resultaat is echt geniaal.
Concluderend kan buzz marketing op verschillende manieren worden toegepast en kan het op verschillende niveaus worden gestructureerd (ook met de ... straatmarketing zoals gezien met Mini). Het belangrijkste è dat erover gepraat wordt. Dit is de enige regel van deze absoluut niet-conventionele promotietechniek.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.