Cause Related Marketing (CRM) is een samenwerking tussen een bedrijf en een non-profitorganisatie, waarbij het bedrijf de non-profit steunt door een deel van zijn opbrengsten aan een goed doel te besteden.
Beide realiteiten kunnen hiervan profiteren: de non-profitorganisatie zal de donaties voor haar project zien toenemen, terwijl het bedrijf zijn winst zal zien stijgen omdat steeds meer eindklanten zich herkennen in het waardenstelsel dat het bedrijf voorstelt.
De partijen die betrokken zijn bij Cause Related Marketing zijn dus drie: het bedrijf, de non-profitorganisatie en de omgeving (stakeholders en consumenten).
Cause Related Marketing (CRM) is een instrument van corporate social responsibility.
Voorbeelden van Cause Related Marketing
Via Corporate Related Marketing probeert het bedrijf zijn eigen merk of een specifiek product positief te positioneren of te definiëren, door ze te associëren met een specifieke sociale oorzaak die in lijn is met zijn waarden.
Het bedrijf streeft zo naar een toename van de verkopen en een gedifferentieerde positionering van het product of het merk zelf; de non-profitorganisatie zal een toename van donaties voor haar zaak zien.
Het eerste voorbeeld van Corporate Related Marketing dateert uit 1983, toen American Express, specifiek zijn Business Travel-Related Services, besloot deel te nemen aan een restauratieproject van de Vrijheidsbeeld. American Express besloot één cent te doneren voor elke transactie die met een creditcard werd uitgevoerd, en één dollar voor elke nieuwe geregistreerde kaart.
De resultaten waren zowel onverwacht als positief: American Express registreerde een stijging van 28% in het gebruik van creditcards, en de Ellis Island Foundation ontving 1,7 miljoen dollar.
In Italië was het eerste commerciële merk dat een project voor Cause Related Marketing voorstelde Dash in 1987, met de campagne “Duizend lire voor een baksteen“: een deel van de opbrengsten was bestemd voor de realisatie van een dorp voor jongeren in Kenia. Het project had zoveel succes dat het strategieën voor Cause Related Marketing ook bij andere Italiaanse bedrijven stimuleerde.
Verschillende definities van Cause Related Marketing
Er kunnen vier soorten Cause Related Marketing worden onderscheiden:
- CRM van transactie: het bedrijf biedt de non-profitorganisatie financiële middelen en of materialen
in verhouding tot de omzet die voortkomt uit de gevestigde samenwerking; - CRM van promotie: het product van het bedrijf wordt de protagonist van de boodschap en de ondersteunde zaak;
- CRM van licensing: het merk wordt verstrekt door de non-profitorganisatie om het te communiceren in de promotie van het product, in ruil voor een economische vergoeding;
- CRM van gezamenlijke fondsenwerving: het bedrijf wordt een tussenpersoon tussen zijn klanten en de non-profitorganisatie door middelen, instrumenten en hulpbronnen aan de non-profitorganisatie zelf te verlenen.
Voordelen van Cause Related Marketing
Cause Related Marketing, dat zo nauw verbonden is met Corporate Social Responsibility, heeft als doel waarde toe te voegen aan zijn marketingstrategieën, niet alleen gericht op winst maar ook een breder perspectief voor de eindklant te bieden, waardoor de Corporate Reputation wordt verbeterd en de eigen principes met de markt worden gedeeld.
Tenslotte speelt de sociale betrokkenheid van een bedrijf een belangrijke rol in de opbouw van de waarde die door consumenten wordt waargenomen. Een sociaal betrokken onderneming wordt positiever beoordeeld door de eindklant, wat hen aanmoedigt om haar producten te blijven kopen en zo een directe getuige van het product zelf te worden binnen hun sociale kring.
Cause Related Marketing:
- draagt bij aan het verbeteren van het bedrijfsimago;
- moedigt de positieve houding van consumenten ten opzichte van het bedrijf aan;
- voegt waarde toe aan wat het bedrijf doet voor de belanghebbenden;
- è een krachtige marketingtool.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.