Wat is co-branding?

Co-branding is een techniek van onderlinge relatie die twee of meer merken creëert om één product te realiseren en wederzijdse voordelen uit deze samenwerking te halen.

Kenmerken en typen van co-branding

Co-branding is echter een marketinginitiatief dat door de wet wordt beschermd en onderworpen is aan een regulier contract. De partijen besluiten om een complementair product te creëren om het publiek te vergroten en wederzijdse voordelen te hebben.

Typen van co-branding

  • Tactische en strategische co-branding: dit zijn twee vormen van co-branding die vergelijkbaar zijn maar verschillen in duur, maar toch in staat zijn om zich te verbinden in een perfecte synergetische samenwerking. Strategische co-branding werkt op lange tot gemiddelde termijn, terwijl tactische co-branding meer tijdsbeperkt is en wordt gebruikt voor kortetermijnacties.
  • Functionele en symbolische co-branding: deze typen co-branding zijn daarentegen verbonden met de manieren van visualisatie. Functionele co-branding is die type co-branding dat het product presenteert met beide (of alle als er meer dan twee zijn) logo's van de partners. Een voorbeeld van functionele co-branding è de DietCoce. Geboren uit de samenwerking tussen Coca-Cola en NutraSweet (beroemd bedrijf in dieetdranken). In dit geval creëert de samenwerking een product dat beide merken op zowel de verpakking als de naam draagt. Een echte strategie voor commerciële partnerschappen.
  • Symbolische co-branding, daarentegen, è is een co-branding die het ene merk aan het andere verbindt via emotionele en symbolische verwijzingen (die waarden vertegenwoordigen die het merk met sé meedraagt). Een voorbeeld van symbolische co-branding è is de samenwerking tussen Fiat en K-Way die een zeer bijzonder automodel hebben gecreëerd.

Case studies van co-brands

Een winnend voorbeeld van co-branding gerelateerd aan mode è dat van het jeansmodel dat in samenwerking tussen Diesel en Adidas is gemaakt.

Een tweedewinnend voorbeeld van co-branding è dat gerealiseerd door Disaronno en Roberto Cavalli. Een prachtig product dat een verfijnde en absoluut innovatieve verpakking creëert.

Co-branding is een marketingstrategie die het mogelijk maakt om de middelen van twee of meer merken uit te breiden en te delen om een marketing- en communicatieplan te ontwikkelen dat eerder "niet gezien" is!

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.