Co-marketing is een vorm van alliantie en samenwerking tussen bedrijven waarbij deze zich inzetten om gezamenlijke projecten te voltooien om er beide voordeel uit te halen.
Uiteraard werken de bedrijven samen totdat ze het vooraf bepaalde doel bereiken, namelijk een toename van de verkoop en klanttevredenheid.
Velen denken misschien dat co-marketing en partnerschap hetzelfde zijn, maar dat is niet zo.
Co-marketing verschilt omdat de relatie tussen de bedrijven minder intens is en van korte duur: eenmaal hun doel bereikt, wordt de alliantie opgeschort.
De marketingfases waarin co-marketing kan worden ontwikkeld zijn:
- Via analytische marketing: de bedrijven komen overeen om de kosten die verband houden met marktonderzoek te verlagen.
- Via strategische marketing: dat is gebaseerd op de analyse van de behoeften van consumenten.
Hoe nieuwe klanten aan te trekken met co-marketing?
We kunnen beginnen met het creëren van een co-marketingstrategie door de juiste partner voor ons te kiezen, degene die ons kan helpen ons doel te bereiken; we kunnen hem vinden op basis van deze criteria:
- Kies een’activiteit die vergelijkbaar is met de jouwe en niet concurrerend.
- Het publiek moet erg groot zijn.
- Het bedrijf moet vergelijkbaar zijn met het jouwe qua niveau, dus niet te belangrijk om met jou samen te werken.
Zodra je jouw partner hebt gekozen, moet je een idee voorstellen voor de samenwerking dat zeer interessant moet zijn en ook voordelig voor het andere bedrijf.
Wanneer de juiste partner is gevonden, stellen we doelstellingen vast:
- Bepalen hoe de reclamecampagne zal worden gestructureerd en wat het voordeel voor elk van de partijen zal zijn.
- De verantwoordelijkheden van elke partner bepalen.
- De doelstellingen van de campagne definiëren, zodat het resultaat van de campagne bekend is.
- Bepalen welke traceerbare links er zijn om te gebruiken voor het toeschrijven van de resultaten van online co-marketingcampagnes.
- Eerst geven voordat je ontvangt: Co-marketing werkt alleen als je bereid bent iets aan te bieden dat de tijd en moeite van de partner waard is. Je moet eerst geven voordat je ontvangt.
Zodra de doelstellingen zijn vastgesteld, zijn jullie klaar om jullie product op de markt te lanceren!
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.