Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een marketingstrategie die gericht is op het verwerven en behouden van klanten. Het omvat het creëren van redactionele en multimedia-inhoud in verschillende vormen: artikelen, video's, gidsen, seminars, webinars.

Het belangrijkste doel van contentmarketing, is om klanten inhoud te bieden die in staat is om de aandacht te trekken en hen te begeleiden bij het kopen van de aangeboden producten of diensten. Het is een echte webmarketingactiviteit, in staat om meer zichtbaarheid voor het bedrijf te geven dankzij de kwaliteit van zijn inhoud.

Het gaat erom nuttige en relevante middelen voor je bedrijf te creëren, om zo het vertrouwen van online gebruikers te winnen en ze in klanten om te zetten.

Wat zijn de doelen van contentmarketing?

Dankzij contentmarketing is het mogelijk om verschillende doelen te bereiken:

  • De verhoging van de verkoop van producten of diensten;
  • Het genereren van een lijst met mogelijke geïnteresseerde klanten (lead generation);
  • De groei van klanten en het behoud van hen;
  • De toename van de populariteit van het bedrijf of merk (brand awareness);
  • De verbetering van het imago van het merk (brand image);
  • De opbouw en groei van het merk (Brand identity).

De intentie die het bedrijf wil bereiken via contentmarketing è om de waarden en kwaliteiten van het merk en het bedrijf aan de consumenten te communiceren.

Het is belangrijk om nieuws over het product of de dienst op het web en op sociale media te communiceren, voor gebruikers die online zoeken naar oplossingen voor hun problemen. Op deze manier help je hen te vinden wat ze zoeken, en ondertussen leid je hen naar loyaliteit ten opzichte van jouw bedrijf.

Wat zijn de strategieën voor contentmarketing?

Om een goede contentmarketingstrategie te maken, moet je je richten op de inhoud en jezelf de vraag stellen: welke kenmerken moeten de gemaakte inhoud hebben?

Wanneer we de middelen van ons merk creëren, moeten we ons herinneren om: 

  • Interacties van het publiek te verkrijgen: opmerkingen en shares;
  • Een boeiende boodschap over het verkochte product te communiceren;
  • De nuttigheid van het product aan de gebruikers te overtuigen;
  • Een verhaal te vertellen via storytelling voor een unieke ervaring, die aan jouw merk kan worden gekoppeld om in te spelen op het geheugen en de emotie van de gebruiker, die dan veel meer geneigd zal zijn tot conversie van gebruiker naar klant.

Eenmaal de inhoud gecreëerd die aan deze kenmerken voldoet, zal het mogelijk zijn om een goede contentmarketingstrategie te creëren, waarmee je jouw merk ontwikkelt en de klant zo goed mogelijk bindt. 

Voorbeelden van contentmarketing

Red Bull: de sprong uit de stratosfeer

Deze contentmarketingcampagne promoot risicovolle activiteiten zoals de vrije val met Felix Baumgartner, een beroemde parachutist en base jumper, die meer dan 44 miljoen weergaven op YouTube heeft gehad. 

RedBull heeft deze inhoud gedeeld om de positionering van zijn merk te verbeteren, door een diepgaande analyse van zijn doelgroep te maken en zijn klanten te winnen zonder specifiek over zijn product te hoeven praten: een energiedrank die "je vleugels geeft". Het was succesvol dankzij het gebruik van storytelling, door mooie en impactvolle verhalen te creëren en te delen voor degenen die ze zien.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.