Wat is contextuele reclame

Contextuele reclame, oftewel de contextuele advertenties is de reclame op een website die relevant is voor de inhoud van de pagina.

In de praktijk zijn er gesponsorde gerelateerde advertenties op basis van de targeting die is gekozen.

De contextuele reclame, dus, is een vorm van gerichte reclame die zich richt op de context die men bekijkt.

Soorten contextuele reclame

Een voorbeeld van contextuele reclame zijn de advertenties die een voordelige prijs aanbieden voor een vlucht naar Italië die verschijnt op een website over reizen in Europa.

Hieruit komt de term contextueel voort: reclame "in de tekst" of technologie "in de context".

Andere voorbeelden van contextuele reclame zijn:

  • Contextuele reclame in games: Wipeout HD van Sony, een van de eerste games met contextuele reclame vóór het laden;
  • In-video contextuele advertenties: een YouTube-advertentie voor de shampoo die vóór een tutorialvideo over het knippen van haar wordt weergegeven;
  • Natuurlijke contextuele advertenties: waarbij gesponsorde advertenties zijn ontworpen om op de natuurlijke inhoud van een website te lijken;
  • Gedragscontextuele advertenties: ontworpen om de gebruiker te targeten op basis van hun gedrag in plaats van alleen op hun voorkeuren.

Dit advertent systeem analyseert inderdaad de tekst van een website op basis van zoekwoorden, oftewel de sleutelwoorden die zijn gekozen, en richt de advertenties daarop.

Reclamebureau

Het reclamebureau, biedt verschillende diensten aan die betrekking hebben op planning, beheer en evaluatie van reclamecampagnes.

Bovendien biedt het adviesdiensten voor de communicatie van de boodschap, over hoe het imago van het bedrijf en dat van de klanten en hun merken kan worden verbeterd.

Wat heeft dit te maken met contextuele reclame?

Het bureau helpt merken te begrijpen hoe de opties voor contextuele reclame hun reclameplannen beïnvloeden.

Er zijn drie hoofdcomponenten van reclame:

  • Creatie: dat wil zeggen het uiterlijk van de advertentie;
  • Mediaplanning: waar de advertenties moeten worden gepubliceerd;
  • Mediainkoop: hoe de advertenties worden betaald.

    Tenslotte kan contextuele reclame de mediaplanning vervangen.

    In de praktijk zijn het niet de subjecten die de positioneringsopties kiezen, maar de computers.

    Deel dit artikel op sociale media:
    Wil je beginnen met werken met het web?

    Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

    Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

    Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

    Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.