Er wordt gesproken over corporate giving, wanneer er een financiële inzet van een onderneming is met het doel zakelijke doeleinden na te streven en bij te dragen aan het sociale welzijn.
De term corporate giving omvat alle liefdadigheidsinitiatieven waarbij een onderneming goederen, diensten of geldbedragen zonder terugbetaling doneert.
Deze acties komen ten goede aan een non-profit organisatie, voor sociale of humanitaire doeleinden.
Het belangrijkste doel van corporate giving is om de eigen reputatie tegenover de stakeholders te laten groeien.
Programma's voor corporate giving
Een bedrijf kan zijn steun aan organisaties geven via verschillende programma's:
- Corporate philanthropy: donatie van liefdadigheid gegeven aan een non-profitorganisatie die wordt uitgevoerd zonder winst voor het bedrijf. Het is het eenvoudigste programma en vereist geen voorafgaande overeenkomst tussen beide partijen;
- Strategische bedrijfsfilantropie: donatie van het bedrijf die deel uitmaakt van een competitieve strategie en die reageert op de budgetbehoeften van economische en sociale doelstellingen;
- Cause Related Marketing (CRM): het bedrijf draagt bij aan het realiseren van een sociaal belang project door financiële middelen te verstrekken in verhouding tot de omzet die voortkomt uit de samenwerking;
- Licentiëring: ook wel vertaald als logo-licentie. In feite verleent de samenwerking het non-profitorganisatie zijn merk aan het winstgevende bedrijf in ruil voor een financiële vergoeding;
- Sponsoring: ook wel vertaald als sociale sponsoring. Éen sponsorschapsovereenkomst waarbij het bedrijf zich verplicht om een non-profitorganisatie te financieren, in ruil voor de mogelijkheid om zijn merk naast dat van de organisatie te plaatsen;
- Gezamenlijke promotie: een vorm van commerciële samenwerking waarbij het product wordt gebruikt als middel voor de overdracht van de boodschap;
- Gezamenlijke fondsenwerving: een vorm van commerciële samenwerking waarbij het bedrijf fungeert als tussenpersoon voor de fondsenwerving tussen zijn klanten en de non-profitorganisatie;
- Wedstrijden met prijzen en spaaracties: initiatieven ten behoeve van een non-profitorganisatie, waar een catalogus en producten met spaarpunten zijn;
- Vrijwilligersprogramma: programma's voor corporate giving die de betrokkenheid van het interne personeel van het bedrijf omvatten;
- Salarisgiving: een initiatief voor fondsenwerving waarbij het bedrijf zelf optreedt als woordvoerder om de bijdragen van werknemers te verzamelen. Zij kunnen ervoor kiezen om maandelijks een donatie te doen of één of meer uren betaalde verlof te doneren.
Inspiratie halen uit deze programma's is belangrijk om te weten welk corporate giving-programma jouw bedrijf kan ondersteunen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.