Wat is klantbetrokkenheid

Wanneer we het hebben over customer engagement (klantbetrokkenheid), verwijst dit naar de geboorte van een voortdurende relatie tussen het merk en zijn doelgroep .

Dankzij deze nabijheidsrelatie kan het merk de aankoopbeslissingen van een klant beïnvloeden, door middel van de betrokkenheid van de klant zelf.

Klantbetrokkenheid richt zich juist op de actieve dialoog met de klant, om een uitwisseling van ideeën te hebben met het merk dat is gekozen.

Strategieën voor klantbetrokkenheid: hoe de interactie met klanten te verbeteren

Er zijn verschillende strategieën die kunnen worden toegepast om de interactie met klanten te verbeteren, namelijk:

  • Waardeer de Brand Identity: è noodzakelijk om de fundamentele waarden te definiëren om de eigen brand identity te structureren. Deze waarden moeten consistent zijn in alle activiteiten van communicatie, promotie en klantenservice;
  • Gebruik de contentmarketing om klanten te bereiken: creëer en deel inhoud die het publiek betrekt en zo klantbetrokkenheid genereert. Informeer consumenten niet over productpromoties, maar over informatie over het gebied, treinstations, artsen, apothekers en de beste restaurants om te eten, zodat je meer zichtbaarheid voor het merk kunt geven;
  • Interactie met klanten op sociale media: in tegenstelling tot traditionele reclame kunnen sociale media sneller communiceren met de klant. Het is een ideale plek om consumenten te ontmoeten en contact met hen te leggen, omdat ze creëren directe communicatie en promoties die voor hen zijn gereserveerd.
  • Luisteren naar het publiek: door gebruik te maken van sociale media, kun je het publiek opvangen terwijl ze over jouw product praten en zien wat ze er echt van denken. Je kunt deze kans gebruiken om vragen te beantwoorden en twijfels te verhelderen, waardoor nieuwe klanten geïnteresseerd raken in jouw merk, en tegelijkertijd het verlooppercentage verlagen. De gemeenschappen op sociale media zijn de ideale plekken waar bedrijven kunnen interageren met klanten en opmerkingen en gesprekken over hun producten of merk kunnen lezen;
  • Integreer je kanalen en creëer een succesvolle klantervaring: een effectieve manier om je klanten te bereiken is door alle online kanalen (websites, sociale pagina's) te synchroniseren, zodat dezelfde functionaliteiten worden aangeboden. Zo kunnen gebruikers zonder onderbreking van het ene kanaal naar het andere overstappen om alle gewenste acties uit te voeren.

Il customer engagement vertegenwoordigt een belangrijke marketingstrategie voor het bedrijf, omdat het een directe communicatie met de eigen doelgroep creëert, tot het bereiken van hun loyaliteit en een sterke relatie met het merk.

Voorbeelden van customer engagement

Om de betekenis van klantbetrokkenheid beter te begrijpen, laat ik enkele voorbeelden zien van succesvolle merken die deze strategie hebben toegepast:

Coca-Cola en zijn gepersonaliseerde blikjes

De campagne gestart door het Coca-Cola-logo heeft de namen meest voorkomende namen van mensen op de blikjes gedrukt en heeft evenementen over de hele wereld gelanceerd, waar iedereen een blikje met zijn of haar naam kon krijgen.

  • Sociale netwerken;
  • E-mailmarketing;
  • Bedrijfsblog;
  • Video;
  • Sponsoring.

Het belangrijkste doel van customer engagement is om zoveel mogelijk informatie over het merk en het product te geven om consumenten bij elk evenement en promotie te betrekken.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.