Benchmarking is een term die vaak wordt gebruikt in economie, financiën en marketing. Met dit woord, vooral in marketing, wordt de activiteit van studie, analyse en onderzoek gedefinieerd die bedrijven uitvoeren met betrekking tot de sterke punten van een andere activiteit die vergelijkbaar is met de hunne (de benchmarks).
De benchmarking-activiteit is een soort evaluatie van concurrenten en dus van jouw bedrijf.
Wanneer je benchmarking doet, analyseer je de markt en benut je de sterke en zwakke punten van de concurrenten.
Wat zijn de benchmark en benchmarking in economie en financiën
In financiën en economie is de benchmark een prestatie-indicator die echter als doel heeft om je producten te evalueren op een bepaald aspect.
Terwijl de benchmarking de activiteit is die leidt tot deze evaluatie op basis van
benchmark geanalyseerd.Typen benchmarking
Terugkomend op marketing, zijn er verschillende typen benchmarking:
- Interne benchmarking: dit type benchmarking is de enige die geen vergelijking met externe realiteiten omvat. Het is dus gebaseerd op de analyse van de benchmark (de prestatie-indicator) van je eigen bedrijf en probeert deze specifieke waarden te verbeteren door het zoeken naar kritische punten.
- Externe benchmarking: dit is de klassieke benchmarking die ook wel competitief wordt genoemd. Zoals we in de definitie hebben gezegd, worden bij dit type benchmarking de elementen en dynamieken van andere bedrijven die uitblinken in jouw sector geanalyseerd. Een dergelijke analyse is uiterst belangrijk om te begrijpen hoe de concurrentie zich beweegt en hoe je je eigen bedrijf kunt verbeteren.
- Functionele benchmarking: Deze benchmarking, ook wel procesbenchmarking genoemd, is gemakkelijker uit te voeren omdat het niet alleen gericht is op directe concurrenten, maar ook op de analyse van bedrijven die uitblinken in specifieke sectoren (zoals productie, verkoop of personeelsbeheer). Het is echter zeer nuttig om uw eigen bedrijf te verbeteren op bepaalde specifieke aspecten die niet direct verband houden met het goed of product dat u produceert.
- Generieke benchmarking: ook wel best practice benchmarking genoemd, is erg moeilijk te behalen. Het betreft een zeer specifieke analyse van de gedefinieerde marktleider. Het zal uiterst nuttig zijn om zo gedetailleerd mogelijke informatie te verkrijgen, maar daardoor zal het moeilijk zijn om deze te krijgen.
In elk geval, zoals gezien, veranderen de soorten benchmarks afhankelijk van wat men wil analyseren (interne of externe concurrenten) en welk type analyse men wil uitvoeren (zeer algemeen of specifieker).
De doelstellingen van benchmarking
Het doel van elke benchmarkingactiviteit is om een bepaalde prestatiewaarde (de benchmark) te meten en, indien mogelijk, specifiek te analyseren, zodat men de eigen prestaties kan evalueren en het bedrijf op dat aspect kan verbeteren.
Kenmerken van de benchmark
Als in de financiën de transparantie van de investeerder essentieel wordt, zijn er in marketing twee fundamentele factoren voor de waarheid van de benchmark:
- Representativiteit: de analyse moet betrekking hebben op een representatieve waarde zowel voor het geanalyseerde bedrijf als voor de relevantie van de prestaties die worden geanalyseerd.
- Repliceerbaarheid: uiteraard moet de factor, indien geanalyseerd, ook kunnen worden gerepliceerd met variaties binnen het eigen bedrijf.
Voorbeelden van benchmarking
De voorbeelden kunnen talrijk zijn en in de industriële en strategische sectoren zijn jaren van analyse nodig om waarheidsgetrouwe benchmarks te verkrijgen, omdat het vinden van informatie allesbehalve eenvoudig is.
In webmarketing daarentegen is het veel eenvoudiger om benchmarks te vinden.
Bijvoorbeeld, men analyseert de relevante concurrenten voor een bepaalde sector en maakt een beoordeling van wat kan worden gebruikt om de eigen bekendheid te vergroten: het zal voldoende zijn om de website en de campagnes die al door de concurrent zijn uitgevoerd te analyseren. Kortom, alle gegevens zijn op een vrij eenvoudige manier online toegankelijk.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.