De Click-Through Rate è een fundamentele factor om de effectiviteit van een webadvertentiecampagne te begrijpen.
Specifiek geeft het de verhouding aan tussen het aantal keren dat de banner of advertentie door gebruikers wordt gezien en de klikken erop.
Gemiddeld is de Click-Through Rate van campagnes (Facebook maar niet alleen) è erg laag en meer dan 1% van een webadvertentieproject è een uitstekend startpunt.
Wanneer je banner wordt weergegeven, genereert dit een statistiek die impression delivered wordt genoemd.
Hoe hoger de Click-Through Rate, hoe groter de positieve impact op de campagne die schaalbaar en effectief zal zijn.
Karakteristieken van de Click-Through Rate
De Click-Through Rate maakt deel uit van die fundamentele indicatoren om het succes van een effectieve en winstgevende webmarketingcampagne te monitoren.
Bovenop de Click-Through Rate vinden we andere prestatie-indicatoren:
- Redemption: è het responspercentage in relatie tot de verkregen contacten;
- Conversieratio: of conversiepercentage, è die specifieke techniek die het percentage bezoekers bepaalt dat de call to action (of beter gezegd het doel) van de campagne heeft uitgevoerd.
De Click-Through Rate è een factor die vooral wordt beïnvloed door die communicatieve en grafische aspecten die deel uitmaken van het creatieve gedeelte van webadvertenties.
De hoofd factoren die invloed kunnen uitoefenen op de waarde van de CTR zijn:
- Aantrekkelijk en voordelig aanbod;
- Persuasieve grafische en tekstuele inhoud;
- Strategie voor positionering en doelgroep van de campagne, tot in detail bestudeerd om aan te zetten tot een call to action;
Als de Click-Through Rate gericht is op het verbeteren van het aantal klikken op de call to action in relatie tot de inhoudelijke en grafische aspecten van de campagne, zijn er andere termen die juist nog specifieker ingaan op de economische aspecten van de campagne zelf en dat zijn:
- CPC: Kosten per Klik;
- CPA: Kosten per Acquisitie;
- CPL: Kosten per Lead;
- CPA: Kosten per Actie.
Verschil tussen Click-Through Rate en Click to Open Rate
Als de click through rate het percentage tussen klikken en impressies berekent, wijkt de click to Open Rate iets af, omdat het aantal klikken wordt gerelateerd aan het aantal unieke personen dat klikt. Als dezelfde persoon dus twee keer op de advertentie klikt, zal de CTOR niet toenemen, terwijl de CTR dat wel doet.
De Click Through Rate is een fundamentele indicator om de voortgang van een webcampagne te begrijpen, waar verbetering mogelijk is en met welke hulpmiddelen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.