Het contactformulier is een element van de website dat de gebruiker in staat stelt om gegevens rechtstreeks naar de eigenaar van de site in te voeren en te verzenden, waardoor een lead (een potentieel klant) voor een bepaald product of dienst ontstaat.
Het belangrijkste doel van de website is om het formulier in te vullen door de gebruiker, zodat het zo interessant mogelijk wordt gemaakt om de conversies te verhogen.
Hoe is het contactformulier opgebouwd?
Het contactformulier is gestructureerd met deze elementen:
- Label: dat zijn etiketten die aan elk element van het formulier worden gekoppeld (bijv. naam, achternaam, enz.);
- Selectietag: element waarmee een meervoudige keuze kan worden gemaakt uit een lijst met specifieke items (dropdownmenu);
- Aankruisvakje: element van het formulier waarmee de gebruiker meerdere selecties kan maken. Het wordt ook gebruikt voor de acceptatie van de privacy- en cookie-informatie cookies;
- Tekstgebied: bijzondere soort label die de gebruiker in staat stelt om een relatief lange tekst te schrijven;
- Invoer: de knop voor het indienen van het verzoek van de gebruiker.
Het contactformulier op websites kan op veel verschillende manieren worden ontwikkeld, afhankelijk van de lay-out en hoeveelheid velden.
Er zijn veel manieren om een formulier op websites te ontwikkelen, de meest gebruikte zijn:
- Formulier in Html: type formulier dat inmiddels weinig wordt gebruikt, eenvoudig en basaal;
- Formulier Php: type formulier dat veel wordt gebruikt en de mogelijkheid biedt om geavanceerde en dynamische formulieren te maken;
- Formulier gegenereerd via shortcode: wordt vaak in php gemaakt waarbij systemen zoals CMS Framework360 het formulier zelf oproepen via de naam van het formulier dat tussen vierkante haken is ingevoerd, bijv. [naam formulier].
Op veel platforms (waaronder Framework360) naast het verzenden van de gegevensresultaten naar de sitebeheerder, ontvangt de klant ook een bedankmail.
Een contactformulier è onmisbaar voor het hebben van een succesvolle website en è een beslissend element om gebruikers in klanten te converteren.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.