De corporate identity verwijst naar de zichtbaarheid van het imago van een bedrijf zoals gezien door het publiek.
Het vertegenwoordigt een strategie voor bedrijfsbeheer en de opvatting die het bedrijf van zichzelf heeft en die het aan het publiek wil verspreiden.
De corporate identity is verdeeld in twee gebieden
- De core: oftewel de kern van een bedrijf die bepaalt wat de belangrijkste doelstellingen zijn die een bedrijf moet bereiken en een bijbehorend winst;
- De extended core: waarmee het bedrijf zich verhoudt en relateert aan klanten.
De corporate identity omvat alle strategieën die zijn toegepast om het gewenste imago te bereiken.
Hoe een corporate identity te plannen
Een corporate identity plannen vereist de betrokkenheid van het hele bedrijf door tijd en kapitaal te investeren.
Eens de eigen strategie is geïmplementeerd, moet de klant het beeld van een bedrijf zien precies zoals het dat heeft willen uitdrukken.
Een strategie voor corporate identity moet gericht zijn op de volgende doelstellingen:
- Samenwerking van werknemers: met betere samenwerking werkt men lineair;
- Duidelijke doelen: het is belangrijk om doelen duidelijk en volledig vast te stellen;
- De eigen Corporate Image waarderen: dat wil zeggen de emoties van klanten ten opzichte van het bedrijf;
- Marktprofilering: die het mogelijk maakt zich te onderscheiden van de concurrenten
Zowel intern als extern binnen het bedrijf kan met corporate identity een transparant en eenheidsbeeld van het bedrijf en merk worden overgebracht.
De belangrijkste gebieden van de Corporate Identity zijn:
- Corporate Design: het bedrijfslogo, de representatieve kleuren van het bedrijf enz..
- Corporate Behaviour: het gedrag van het bedrijf en hoe het in het openbaar opereert;
- Corporate Culture: de normen en de juridische ordening die door het bedrijf worden gerespecteerd;
- Corporate Communication: de communicatie die wordt gebruikt voor eigen campagnes;
- Corporate Philosophy: het beheer van het bedrijfsimago.
Bovendien is het belangrijk om bij het plannen van een goede corporate identity de richting van marketingcampagnes, marktonderzoeken en de manier waarop men zich tot de eigen doelgroep richt vast te stellen.
Corporate identity en corporate image
De andere kant van de medaille van de corporate identity è de corporate image.
De Corporate Image, è is de externe perceptie van het bedrijf en wordt gecreëerd via de Corporate Identity.
Wanneer een bedrijf een sterke identiteit heeft, valt het op ten opzichte van de concurrentie, omdat het kan rekenen op de positiviteit van de publieke opinie.
In tegenstelling tot de bedrijfsidentiteit is de Corporate Image è de externe afbeelding van een bedrijf: de media-aandacht, klantbeoordelingen en het mond-tot-mondreclame.
Het doel van Corporate Identity-strategieën is om de Corporate Image positief te beïnvloeden, daarom zijn ze met elkaar verbonden maar verschillend.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.