Wat is de kosten per actie

In de wereld van digitale marketing staat cost per action voor de kosten van een enkele actie uitgevoerd door een gebruiker, binnen het kader van een advertentiecampagne uitgevoerd door een adverteerder.

Wanneer we het over actie hebben, kan dit verwijzen naar verschillende soorten interactie: de klik op een pagina, de inschrijving voor een nieuwsbrief, of zelfs de aankoop van een product.

Het is een zeer veelgebruikt instrument in webmarketing, met een relatief eenvoudig beheer dankzij alle beschikbare datatraceringtools op het web (Google Analytics om er maar één te noemen).



Het volgt daaruit dat het gebruik ervan è moeilijk en weinig functioneel is in al die contexten die niet goed compatibel zijn met dit type traceerbaarheidà. In feite is het erg moeilijk om de cpa van sommige media zoals televisie of radio te bepalen.

Hoe wordt de Cost per Action berekend

Laten we nu op een iets concretere manier bekijken waar dit uit bestaat en hoe deze berekening wordt uitgevoerd.

Het is belangrijk om rekening te houden met de totale kosten van de uitgevoerde campagne. Deze totale kosten moeten vervolgens worden gedeeld door het aantal acties dat als reactie op de campagne is ontvangen.

Het product van deze eenvoudige verdeling komt overeen met de cpa.

Laten we een voorbeeld nemen: de gehele reclamecampagne heeft 1.600€ gekost en heeft 320 acties gegenereerd. Op basis van 1.600€/320, bedraagt de cost per action 5€.

Waarom is de Cost per Action nuttig

De cost per action is dus een vrij nuttige maatstaf voor de adverteerder die deze gebruikt.

Het stelt in staat om de gemaakte kosten beter te monitoren en te controleren, om te identificeren welke kanalen het meest worden benut, en in het algemeen om de houding van de gebruikers te observeren.

We kunnen dus uiteindelijk concluderen dat het een uitstekend hulpmiddel is voor bepaalde soorten reclamecampagnes in plaats van voor andere.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.