Wat is een focusgroep

De focusgroep zijn kwalitatieve interviews waarbij een coördinator discussieonderwerpen voorschrijft aan een kleine groep deelnemers.

Deze worden geïnformeerd over de feiten en zijn bereid samen te werken met de betreffende focus en worden uitgenodigd om hun meningen te delen en te vergelijken.

De techniek van de focusgroep wordt toegepast wanneer er behoefte is om met intensiteit de meningen, gedragingen en houdingen van het doelpubliek, oftewel de target.

De doelstellingen van een Focusgroep

De focusgroep heeft verschillende doelstellingen die moeten worden bereikt, de belangrijkste is het verzamelen van de ideeën die zijn geuit door een groep individuen die tot de eigen geschikte target behoren.

Mensen worden uitgenodigd om vrij en spontaan verschillende discussieonderwerpen te bespreken zoals:

  • Marktkansen vinden;
  • Begrijpen hoe je een product verkoopt;
  • Behoeften, percepties, voorkeuren en gevoelens benadrukken;
  • Voordelen en nadelen van het product begrijpen;
  • Nieuwe ideeën ontwikkelen;
  • Test de vragenlijst.

In tegenstelling tot andere technieken die betrekking hebben op interviews, vereist deze geen "éénrichtings"-interactie tussen de interviewer en het individuele persoon, maar met een groep mensen die helpt te begrijpen hoe zij een bepaald product waarnemen.

Het succes van de focusgroep is verbonden aan het vermogen van de deelnemers om een interactieve discussie te creëren, afhankelijk van de vaardigheid van de moderator om het gesprek te leiden.

De moderator zorgt ervoor dat het gesprek ordelijk en volledig verloopt en dat de doelstellingen worden bereikt.


 Hoe een focusgroep te leiden

Om het interview van de focusgroep te voeren en te leiden, is het belangrijk verschillende fasen te volgen om de deelnemers op hun gemak te stellen en de interactie met hen te vergemakkelijken:

  • Wervingsfase: Er worden 10 personen gerekruteerd voor elke leeftijdsgroep en geslacht en voor sociale en economische kenmerken om een groep te creëren die niet te homogeen is. De deelnemers vertegenwoordigen de doelgroep, in feite is de wervingsmethode niet willekeurig;
  • Initiële fase en uitvoering: eenmaal de groep gevormd is, begint de sessie met het uiteenzetten van de doelstellingen, wat de uitvoeringsmethoden zijn en door het product te tonen en te beschrijven;
  • Analysefase: voor het uitvoeren van de analyse kan de "debriefing" methode worden gebruikt. ", oftewel, voor elk onderwerp dat èen commentaar is gevraagd, zijn de sleutelwoorden met betrekking tot het product beoordeeld, evenals hun frequentie, de intensiteit à en de specificiteit.

Tenslotte is de focusgroep èn strategie van marketing effectief met betrekking tot interviews die zijn uitgevoerd om de effectiviteit van een product op een bepaalde doelgroep te verifièren.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.