Wanneer we het hebben over herinneringsindex in de marketing, verwijzen we naar de manier waarop een bepaald aantal consumenten zich een bepaalde reclame herinnert.
Over het algemeen maken deze consumenten deel uit van een groep die hen identificeert als ideale doelgroep voor die reclame.
Het bijhouden van herinneringsindices è nuttig voor bedrijven om de effectiviteit van de reclame bij de geïdentificeerde doelgroep te meten, en vooral om te meten hoe effectief dit is in vergelijking met de reclames van concurrenten.
Degenen die verantwoordelijk zijn voor het bijhouden zijn de tracking study, oftewel meetinstrumenten die zich bezighouden met het opstellen van vergelijkingen tussen verschillende reclame-elementen afkomstig van verschillende bedrijven en/of maatschappijen.
Hoeveel soorten herinneringsindices zijn er
Wat betreft dit type onderzoek kunnen 3 soorten herinneringsindices worden onderscheiden:
- Spontane herinnering: de consument herinnert zich op natuurlijke wijze de reclame zonder enige externe hulp;
- Geheugen geholpen: door middel van een bepaalde stimulans herinnert de consument zich de reclame;
- Relevante herinnering: de consument kan alleen een deel (verbaal of visueel) van de reclame oproepen.
De rol van de geheugenindex kan bepalend zijn in bepaalde fasen van een reclamecampagne. Het kan nuttig zijn om de initiële voortgang van die campagne te meten, en hoe deze eventueel aan te passen of te verbeteren.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.