Wat is de doorlooptijd

Lead time wordt vertaald met “doorlooptijd” en is de tijd die een product nodig heeft van de initiële fase tot aan de levering.

Als we Lead time echter vanuit het perspectief van de klant beschouwen, kunnen we het definiëren als de totale tijd die de klant wacht om het product te ontvangen nadat hij het heeft besteld.

De lead time heeft zijn noodzakelijke tijden voor het uitvoeren van de verschillende operaties die binnen of buiten het bedrijf plaatsvinden. Deze operaties worden cyclusorder genoemd en zijn onderverdeeld in:

  • Registratie en verzending van de bestelling;
  • Ontvangst van de bestelling;
  • Overgang naar het magazijn;
  • Organisatie van de verzendingen;
  • Verpakking;
  • Voorbereiding voor het vertrek van de goederen;
  • Vervoer en levering van de goederen.

De klant beoordeelt de responstijd op basis van de tijd die hij moet wachten om een product te ontvangen nadat hij het heeft besteld; hoe sneller en efficiënter de levering is, hoe meer tevreden de klant zal zijn.

Hoe bereken je de doorlooptijd?

Om de doorlooptijd te berekenen is er een zeer eenvoudige formule:

Besteldatum + Leverdatum = Doorlooptijd.

Het resultaat is de levertijd die de klant moet wachten op de aankomst van zijn product.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.