Lokale winkelmarketing is een specifiek marketingmodel, dat sterk gericht is op de promotie van een activiteit binnen zijn locatiegebied.

Dit type marketing heeft, net als andere modellen, als doel de promotie van een activiteit of product.

Het grote verschil met andere vormen van marketing is echter dat dit doel als belangrijkste doelgroep consumenten heeft die fysiek dicht bij de betreffende activiteit staan of in de buurt zijn.

Laten we een voorbeeld geven: stel dat een kleine patisserie zich wil onderscheiden van zijn territoriale concurrenten. Het starten van een lokale winkelmarketingcampagne zou haar zeker dichter bij dit doel kunnen brengen.

Duidelijk is dat dit type campagne sterk gericht is op het referentiegebied, maar dit verhindert niet dat de promotie ook gericht kan zijn op het verwerven van nieuwe consumenten, misschien zelfs buiten het betreffende gebied.

Hoe Local Store Marketing te realiseren

Aangezien het gaat om iets dat vooral interessant is voor territoriale gebieden die over het algemeen niet verder reiken dan tien kilometer, kunnen sommige keuzes beter werken dan andere; laten we er een paar bekijken:

  • Social Media: het social media marketing is een keuze die bijna volledig onafhankelijk van het type campagne dat wordt uitgevoerd en het doel dat wordt nagestreefd, moet worden gemaakt. Op social media zijn betekent zichtbaar zijn, omdat de meeste gebruikers tegenwoordig daar vinden wat ze zoeken.
    Verhalen delen, stemmen en wedstrijden houden op INSTAGRAM; de FACEBOOK-pagina bijwerken met nieuwe producten of om zichtbaarheid te geven aan promotionele evenementen, is iets heel nuttigs;

  • Een goede Loyaliteit opbouwen: ervoor zorgen dat consumenten terugkomen in plaats van zich tot een van de concurrenten te wenden, is een belangrijk doel. Om dit te bereiken, kunnen er enkele loyalty program die de consument aanmoedigen om consument te blijven;

  • Aanwezig zijn op het terrein: Wanneer we het hebben over kleine of middelgrote gebieden, is het erg belangrijk om zichtbaarheid te hebben, zelfs in situaties met meer collectieve kenmerken. Laten we bijvoorbeeld denken aan evenementen (zoals een groot festival dat een lokaal product promoot): fysiek aanwezig zijn of alleen als promotor en/of sponsor verhoogt ongetwijfeld de zichtbaarheid;

  • Google Mijn Bedrijf: Dit is een volledig gratis hulpmiddel, essentieel voor elke onderneming die online zichtbaar wil zijn op een manier die zoveel mogelijk informatie biedt. Onder deze informatie vallen de geolocatie (waar die onderneming zich bevindt), openingstijden, contactgegevens, welke soorten activiteiten worden uitgevoerd, en waarschijnlijk links naar de website en sociale media van de onderneming zelf.

Concluderend kunnen we stellen dat Local Store Marketing è een verzameling marketingtechnieken is, deels gericht op het web en deels gericht op directe versterking en promotie buiten de webcontext.

Het verstandig gebruiken van deze verzameling technieken kan echt geweldige resultaten opleveren voor die activiteiten die een referentiepunt willen zijn in het gebied waarin ze opereren.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.