Per funnel (letterlijk trechter) wordt bedoeld de reis van een consument, in een eerder gedefinieerde strategie, richting het doel dat jij hebt gesteld, die begint bij de bekendheid met het merk en eindigt wanneer deze een klant wordt.
Met andere woorden, è de reis die een consument maakt voordat hij de conversie bereikt.
Met conversie wordt een doel bedoeld dat je wilt dat gebruikers bereiken. Ze variëren op basis van jouw doel: het kan inschrijving voor de nieuwsbrief zijn, een contact, of een verkoop.
De fasen van de marketing funnel
De verkoopfunnel is verdeeld in 3 macro-fasen:
- Top of the funnel (TOFU): è de hoogste fase van de funnel, de toegang tot onze trechter. Hier komt jouw merk binnen en maakt ruimte in het hoofd van de consument.
- Midden van de trechter (MOFU): dit is de tussenfase van de trechter. Het is de fase waarin de consument, na kennisgemaakt te hebben met jouw merk, informatie opzoekt over het aangeboden product of dienst en evalueert of hij het wil kopen of zich tot de concurrentie wendt. Vanaf dit punt zal de consument jouw merk in overweging nemen voor toekomstige aankopen.
- Bodem van de trechter (BOFU): dit is de laagste fase van de trechter, waarin de consument klaar is om een klant te worden. De consument heeft besloten om jouw product te kiezen uit de mogelijke alternatieven.
Een voorbeeld van een trechter
Laten we een praktisch voorbeeld nemen: laten we het hebben over een net geopend restaurant dat, zoals iedereen, zoveel mogelijk klanten wil aantrekken.
We zullen de techniek AIDA (Aandacht, Interesse, Verlangen, Actie) gebruiken, een techniek die veel wordt gebruikt in marketing.
Hier is de trechter verdeeld in 3 fasen:
Fase 1 - TOFU (Top Of the Funnel)
In de eerste fase moet het restaurant potentiële klanten laten weten dat het bestaat.
De online promotie kan plaatsvinden met reclamecampagnes op sociale netwerken (zoals Facebook en Instagram) of op zoekmachines (zoals Google). In het geval van sociale netwerken wordt de post getoond aan mensen die in de buurt van het restaurant wonen of er langs komen, terwijl mensen in het geval van zoekmachines zullen zoeken naar een restaurant bij hen in de buurt.
In deze fase wordt de aandacht van de consument getrokken met aantrekkelijke berichten waarin bijvoorbeeld enkele foto's van de aangeboden gerechten worden getoond.
Fase 2 - MOFU (Midden van de Trechter)
De tweede fase van de trechter omvat het wekken van interesse bij degenen die ontdekken dat het restaurant bestaat.
Advertentiecampagnes op sociale media en zoekmachines leiden naar een landingspagina, dat wil zeggen een pagina waarop één enkele dienst of één enkel product wordt aangeboden.
De inhoud van deze landingspagina is zeer aantrekkelijk en wekt interesse op bij de gebruikers die deze bezoeken. Zo zullen de gebruikers blijven scrollen op zoek naar iets anders interessants.
Terwijl ze verder scrollen, zullen ze tegen het einde een galerij zien met de beste gerechten van dit restaurant.
Hier begint de fase van wens: iedereen zou zich aangetrokken voelen tot een mooi bord lasagne goed gevuld of een bord frietjes met verschillende sauzen.
Fase 3 - BOFU (Bottom Of the Funnel)
Dit is de laatste fase: de fase waarin de gebruiker daadwerkelijk een klant wordt.
Onderaan de landingspagina, na het wekken van Aandacht met aantrekkelijke advertenties, Interesse met de inhoud, Verlangen dankzij de galerij van gepresenteerde gerechten, zal er een Call to Action (oftewel een oproep tot actie) zijn in de vorm van een formulier voor het reserveren van een tafel (in vaktermen booking engine genoemd), met een extra stimulans zoals een korting van 5% als je online boekt. Dit is de fase van Actie, waarin de klant een tafel reserveert.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.