Wat is de marketingmix

Om de consument tevreden te stellen en de bedrijfsdoelstellingen te bereiken, is het essentieel om de eigen marketingmix te analyseren en een goede balans te vinden tussen de factoren (die controleerbaar zijn).

Het is belangrijk op te merken dat de gehele marketingmix geen opbrengsten genereert, maar alleen kosten, met uitzondering van de prijs (die uiteraard inkomsten creëert).

Jerome McCarthy heeft de 4P's (de vier factoren waar we het over hadden) theoretisch onderbouwd en ook wel beslissingsfactoren genoemd.

De vier factoren van de marketingmix zijn:

  • Product (Product)
  • Price (Prijs)
  • Place (Plaats)
  • Promotion (Promotie en communicatie)

Product: het centrum van het bedrijf

Het product is het middelpunt van de marketingkeuzes van het bedrijf. Al jaren is een goed product niet meer voldoende, maar is het essentieel om een product systeem te creëren (hieronder vallen de verpakking, de merkcreatie en de aanvullende diensten).

Prijs: zich ideal positioneren op de markt

De prijs è ook een belangrijk element voor het succes van een bedrijf. Het is namelijk essentieel om zich in de markt te stabiliseren met een duidelijke en doordachte prijs.

Afhankelijk van de levensfasen van het product kan het bedrijf verschillende soorten prijsstrategieën toepassen, zoals:

  • de afroomstrategie (skimming pricing), het product is volwassen en de prijs is hoog, maar het bedrijf wil zich richten op een "trouwe" doelgroep van het merk 
  • de penetratiestrategie (penetration pricing), agressieve prijs om het product bekend te maken
  • de prijsdiversificatie (segment pricing), nuttig in geval van veel beschikbare producten

Plaats: hoe het product te distribueren

Zodra het product is gemaakt en de prijs is vastgesteld, moet het product worden gedistribueerd.

De Plaatsing is gebaseerd op de strategische keuze van distributiekanalen (de kanaalbeheer), van logistiek en opslag.

Voor een juiste strategie van Plaatsing è het essentieel om basiskennis te hebben van commerciële contracten en kennis van de documentatie van het specifieke producttype. De plaatsing gaat vaak hand in hand met merchandising.

De Promotie: de levensader van marketing

Tenslotte de promotie. Hier zouden we echt een apart hoofdstuk kunnen openen. È de vierde en laatste beslissingsfactor van de marketingmix. De promotie en communicatie van een bedrijf zijn, misschien, de interessantste aspecten van het hele proces van de marketingmix.

Daar maken deel uit:

  • Reclame (advertisement), traditioneel of meer geavanceerd zoals ADS-campagnes op sociale media en Google
  • Sponsoring, essentieel om bekendheid te krijgen bij het breedste publiek
  • De publieke relaties (PR)
  • De merchandising, zoals eerder gezegd verbonden met de Placement

Om beter te begrijpen waar we het tot nu toe over hebben gehad, nemen we als voorbeeld een groot merk dat è succesvol is geweest in het verstandig balanceren van de vier marketingmixfactoren.

Case study Ford

Ford, de beroemde Amerikaanse autofabrikant, heeft een klassiek marketingmixmodel ontwikkeld dat zeer goed werkt:

  • Product: Ford, net als alle autofabrikanten, verdeelt de vloot auto's op basis van typen en doelgroepen
  • Prijs: elke auto heeft een specifieke prijs, zorgvuldig bestudeerd ook via psychologische technieken zoals het verlagen van de uiteindelijke prijs met enkele euro's om een betere emotionele impact op de klant te creëren (een voorbeeld è de klassieke 9.99 € in plaats van 10.00 €)
  • Plaats: de distributie van Ford è extreem complex maar is gebaseerd op eigen showrooms
  • Promotie: net als de meeste grote merken, werkt Ford ook veel aan televisie- en filmpromotie, met de nadruk op lokale en globale sponsoring om de bekendheid van hun merk te vergroten.

Dit praktische voorbeeld, dat op veel andere bedrijven kan worden toegepast, laat ons het strategische belang van de marketingmix begrijpen.

Tot slot zijn hier enkele beruchte bedrijfsflops die voortkomen uit een onjuiste marketingmix (zelfs maar één verkeerd bestudeerde beslissingsfactor kan de oorzaak van falen zijn).

  • Texas Instruments Incorporated: in de jaren '90 moest het beroemde multinationale halfgeleiderbedrijf de markt voor personal computers verlaten, een keuze die hen maar liefst 600 miljoen dollar zou kosten. Dit alles is het resultaat van een verkeerde marketingmix die het merk in staat heeft gesteld om een periode van ernstige crisis te doorstaan.
  • BMW: de zeer bekende Duitse autofabrikant heeft herhaaldelijk geprobeerd binnen te dringen in lagere marktsegmenten (vooral qua prijs), waarbij miljoenen dollars werden geïnvesteerd met magere resultaten, omdat het merk te veel zou zijn verkwanseld.
  • Mondadori: niet iedereen weet dat de Italiaanse uitgeverij in de jaren '80 heeft geprobeerd de televisiemarkt binnen te treden door het beheer van Rete 4 over te nemen. Deze keuze was het resultaat van een slecht marketingmix die leidde tot de verkoop van het netwerk ten gunste van Fininvest (dezelfde Mondadori zou later worden overgenomen door het bedrijf van Berlusconi).

Om af te sluiten, is de marketingmix dus een cruciaal moment in de analyse van een bedrijf. De marketingmix is niet theoretisch maar uiterst praktisch (het maakt deel uit van wat zo genoemd wordt operationele marketing), maar één fout in deze fase kan echt grote problemen voor het bedrijf veroorzaken of, aan de andere kant, kan een element zijn dat het naar succes zal leiden!

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.