De meta description, of meta beschrijving, è een tekstueel element dat nuttig is voor zoekmachines om de inhoud van een webpagina te begrijpen. Ook de gebruiker kan, na een snelle lezing, begrijpen of de website overeenkomt met wat hij of zij zocht.
Dit is waarom het belangrijk is om een effectieve, nauwkeurige meta description te schrijven, in termen van SEO, maar tegelijkertijd aantrekkelijk en aandacht trekkend voor de lezer.
De meta description heeft een maximum van 160 tekens en bevindt zich direct onder de titel van de site, die in blauw wordt weergegeven op Google:
De meta description, ook bekend als meta tag, maakt deel uit van de SEO-strategie van een bedrijf. Wat heeft het voor zin om tussen de eerste resultaten van de SERP te staan als de meta description de gebruiker niet overtuigt om te klikken en onze site binnen te gaan?
È dus erg belangrijk om een effectieve meta description te schrijven en de trucs te kennen om dit te doen.
Hoe schrijf je een meta description met SEO in gedachten
Een meta description schrijven met SEO in gedachten betekent dat je de juiste zoekwoorden moet gebruiken om beter begrepen te worden door de algoritmes van Google, en om een betere ranking in de positionering te verkrijgen, zodat je zichtbaarder bent voor gebruikers. De juiste zoekwoorden die je kunt gebruiken kunnen worden geïdentificeerd via Google Trends.
Kijkend naar het voorbeeld dat net hierboven is weergegeven van de zoektocht naar de term “herinneringsindex” kun je zien hoe het woord herhaald wordt in de meta title en de meta description, zodat er meer waarde aan wordt gehecht en Google begrijpt dat de site zich precies voor dat zoekwoord wil positioneren.
Als het zoekwoord in de meta title vooraan moet staan om meer gewicht te krijgen op SEO-gebied, geldt deze regel niet voor de transcripte van de meta description; het belangrijkste is dat het zoekwoord erin voorkomt.
Een zeer belangrijke aanbeveling: kopiëren is verboden! Google merkt het op als inhoud letterlijk van een andere website wordt gekopieerd. De straf is dat onze site naar de laatste pagina wordt gedegradeerd.
Het is waar dat, onlangs, in vakblogs meta tags niet meer als zo bepalend voor positionering worden beschouwd, maar het blijft waar dat niemand het exacte algoritme van Google kent en dat een goed geschreven meta description hoe dan ook een uitstekende presentatie voor de gebruiker is.
Hoe schrijf je een meta description die de nieuwsgierigheid van de gebruiker wekt
Men kan het belang van de meta description binnen de marketingstrategie van een site en een bedrijf niet ontkennen. We worden elke dag gebombardeerd met informatie, alles gaat razendsnel en onze aandacht wordt dus getrokken door originele inhoud die we herkennen als authentiek en waarachtig. De meta description is niets anders dan een korte “samenvatting” van wat er op de site te vinden zal zijn en moet dus zijn:
- Kort – zoals we hebben gezien, is het maximale aantal te gebruiken tekens 160;
- Effectief – in een oogwenk moet het de gebruiker overtuigen dat onze site meer relevant is voor zijn zoektocht dan hij ooit online kan vinden;
- Origineel – nooit je uniformeren naar de concurrentie: het sleutelwoord is ZICH ONDERSCHEIDEN!
- Zinvol – de tijden waarin de teksten van sites een verzameling zinloze zoekwoorden waren, zijn voorbij.
Tegenwoordig weten we dat Google sites beloont die gebruiksvriendelijk zijn, die begrijpelijk en “vriendelijk” zijn tegenover de lezer.
Het belang van de meta description in een marketingstrategie
Het hoeft niet herhaald te worden: interessante, originele, SEO-geoptimaliseerde en overtuigende teksten schrijven is de sleutel tot een succesvolle marketingstrategie. Wil je de eerste positie op Google bereiken? Laat geen enkel detail achterwege, vooral de meta description niet.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.