Wat is de premiumprijs?

De premiumprijs is niets anders dan het product met de hoogste prijs in een productcategorie.

De producten en de merken die leiders op de markt zijn, verkrijgen de premiumprijs.

Essenieel gezien geldt dit voor deze producten omdat consumenten ze beschouwen als uniek en niet vervangbaar door concurrerende producten.

Dus, als de consument bereid is om een hogere prijs te betalen voor een bepaald product, betekent dit dat hij een perceptie heeft van het product zelf van kwaliteit en uniciteit.

Hoe de premiumprijs toe te passen

Om de premiumprijs toe te passen op elk product er is behoefte aan een strategie die voor elk van hen verschillend is.

Het is gebaseerd op een specifieke techniek: prijsbepaling.

Het is gebaseerd op het vaststellen van een verkoopprijs die hoger ligt dan de concurrentie op de markt.

De bedrijven gebruiken hun merk om hogere prijzen te vragen voor dezelfde producten die de concurrentie tegen lagere prijzen verkoopt.

Zij richten zich sterk op de w waarde diepte van hun producten.

Wanneer het bedrijf een goed niveau van  loyaliteit heeft bereikt, è in staat om een premium prijs voor zijn producten te handhaven, zodat het een concurrentie kan vermijden die gebaseerd is op prijs.

De voordelen van de premiumprijs

De premiumprijs, indien gebruikt met een passende planning kan zeer nuttig zijn voor een bedrijf en kan verschillende voordelen opleveren, namelijk:

  • Verhoging van de winst: het bedrijf kan, zelfs uit de verkoop van slechts één product, bijna dezelfde winst  behalen als uit de verkoop van meerdere producten tegen een lagere prijs;
  • Concurrentievoordeel: wanneer ervoor wordt gekozen om de premiumprijs toe te passen, krijgt het bedrijf een concurrentievoordeel ten opzichte van zijn concurrenten. De meeste consumenten beoordelen de kwaliteit van een product op basis van de prijs. Dus, als het product de hoogste prijs heeft, beschouwt de klant het als een uitstekend product;
  • Verhoogde merkbekendheid: de premiumprijs helpt de bekendheid van een merk te vergroten, waardoor de reputatie van een product in de ogen van de klant toeneemt.

Concluderend stelt de premiumprijs in staat om veel zichtbaarheid aan producten te geven, waardoor de klant wordt aangespoord om te kopen, zelfs als de prijs hoger is dan nodig.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.