Bij productmix wordt een combinatie van producten aangeboden door het bedrijf.
In de praktijk gaat het om beslissingen met betrekking tot het beheer en de controle van de producten die deel moeten uitmaken van het aanbod van het bedrijf.
Het betreft dus het beheer van marketingproblemen en zijn producten.
Strategieën voor productmix
De productmix è een dynamisch element van de marketingmix, waaruit de keuze van de producten die deel gaan uitmaken van het bedrijf afhankelijk is, op basis van de behoeften van consumenten, differentiatie van de concurrenten en nieuwe kansen geboden door de technologie en andere marktgerelateerde factoren.
Om een effectieve strategie voor productmix te hebben, kunnen verschillende niveaus van aggregatie worden geanalyseerd:
- Aantal productlijnen: vormen het volledige assortiment van beschikbare producten voor verkoop, bepalen de breedte en het aantal modellen beschikbaar voor elke lijn;
- Assortiment van producten: verdeeld in verschillende lijnen die producten met significante en homogene kenmerken groeperen.
Bovendien zijn de productlijnen verdeeld in modellen of artikelen, die van elkaar verschillen door een klein detail zoals: verpakkingsafmetingen, ontwerpen, lettertypen en onderscheidende kleuren.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.