Deze term geeft, in percentage, de terugkeer in monetaire termen aan die een bedrijf of activiteit heeft om winstgevendheid te hebben uit verschillende economische operaties.

In de praktijk is het een indicator die bepaalt hoeveel het bedrijf kan verdienen met een bepaalde commerciële en/of promotionele activiteit.

ROI staat voor Return on investment, oftewel rendement op investering en, in bedrijfs-economie, is het een van de belangrijkste prestatie-indicatoren (de KPI).

De ROI is essentieel voor het plannen van communicatiecampagnes (online en offline). Het is immers duidelijk dat het geïnvesteerde bedrag gelijk moet zijn aan en bij voorkeur lager dan wat er verdiend wordt, om duurzaam te zijn.

De ROI in webmarketing

In webmarketing is alles berekenbaar, zoals we weten, en de ROI kan eenvoudig en zeer gedetailleerd worden gegenereerd.

De ondernemer die investeert, zal perfect weten hoe zijn investering zich terugbetaalt.

In een paar woorden, zal hij weten hoeveel en hoe hij zal verdienen aan de campagne of de activiteit van webmarketing, in verhouding tot de initiële investering.

Dankzij de statistieken die Google, Facebook en alle andere webplatforms ons bieden, weet men altijd hoe goed de campagne loopt en welke factoren verbeterd moeten worden in de activiteit van webmarketing.

Je zult gegevens hebben over de zoekwoorden en de webpagina's, bijvoorbeeld, en je zult weten waar je moet ingrijpen om je ROI te verhogen.

Alle activiteiten van webmarketing zijn namelijk monitorbaar en schaalbaar (verbeterbaar, keer op keer, door de investering te optimaliseren).

Hoe wordt de ROI berekend?

Zeer eenvoudig: het resultaat dat is behaald (de netto-opbrengst) wordt gedeeld door de initiële investering en vermenigvuldigd met 100. Dit zal resulteren in een percentage dat de ROI oplevert.

Laten we een voorbeeld geven.

We investeren 1000 euro in een campagne, we verkopen 30 producten voor 40 euro.

Onze opbrengst zal 1200 (30x40) - 1000 euro geïnvesteerd zijn. We staan dus op 200 euro.

Om de ROI te berekenen, hoeven we alleen maar 200 (de netto-opbrengst) te delen door 1.000 (namelijk de investering) en dit met 100 te vermenigvuldigen om het percentage te krijgen, in ons voorbeeld is dat 20%. Dit is het ROI-percentage.

Verschil tussen ROI en ROE

Als de ROI de onmiddellijke winstgevendheid van de investering is, is de ROE (afkorting van Return of Equity) het percentage dat wordt gegeven door de jaarlijkse netto-winst gedeeld door het eigen vermogen van het bedrijf en is het een andere factor die de rentabiliteit van een activiteit bepaalt.

De ROI is dus een belangrijke factor om te begrijpen of een bepaalde activiteit al dan niet duurzaam zal zijn voor het bedrijf.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.