Wat is de sell-out

De Sell out is een meeteenheid die betrekking heeft op de verkopen die rechtstreeks door de detailhandel of door de retailer aan eindklanten worden gedaan.

Het wordt gemeten over een gedefinieerde periode en wordt zowel in waarde als in volume uitgedrukt.

Bovendien worden de verkopen gemeten op basis van de hoeveelheid verkochte goederen.

Dit type maatregel is verbonden met de sell in en stelt in staat om de verkoopprestaties van commerciële tussenpersonen te evalueren.

Sell out strategieën

De sell out wordt uitgevoerd om de vraag naar producten bij eindconsumenten te stimuleren en om de medewerking van distributiebedrijven, oftewel de GDO, te waarborgen.

Het wordt uitgevoerd via de activiteiten van sales promotion door een overeenkomst tussen producent en distributeur.

Deze strategie wordt toegepast om het gedrag van de consument te beïnvloeden wanneer hij een product moet kiezen en het tijdstip waarop hij een aankoop doet.

Bedrijven gebruiken de sell out om hun bedrijfsdoelstellingen te bereiken op basis van het betrokken model:

  • Trial: bevordert de productproef bij potentiële consumenten;
  • Repeat: moedigt de aankoop van het ene product boven het andere aan;
  • Loyalty: bevordert de loyaliteit aan het merk.

Afhankelijk van het gekozen doel kunnen verschillende sell out-strategieën worden toegepast om de penetratie van het product naar de eindconsumenten te waarborgen.

Verschil tussen sell out en sell in

Zoals we al zeiden, levert de sell out gegevens over de verkoop van goederen uit winkels.

De sell in daarentegen zijn verkoopactiviteiten die de producent van goederen of diensten uitvoert naar een commerciële tussenpersoon, namelijk de groothandelaar, de distributeur of de verkoper.

Wanneer er een activiteit van sell in is, is er geen directe relatie tussen producent en consument en stelt het de verkoper in staat om een snelle verspreiding van de producten te bereiken dankzij de aanwezigheid van zijn verkooppunten op het terrein.

De meting van sell in kan worden uitgedrukt in euro's of in volume, dat wil zeggen in hoeveelheid verkochte goederen.

Sell in meten betekent objectief de uitgevoerde commerciële strategie evalueren.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.