Wanneer we het hebben over toeschrijvingsindex, in marketing, verwijzen we naar de identificatie van de gebeurtenissen die een consument leiden tot zijn intentie om een aankoop te doen, of direct naar de aankoop zelf.
Wat betreft gebeurtenissen, is het echter goed om te specificeren dat we verwijzen naar deze als een verzameling acties die door de gebruiker zijn ondernomen.
Deze acties kunnen variëren van het bekijken van een advertentie, tot erop klikken; zich inschrijven voor een e-commerce website of een nieuwsbrief. In het beste geval, dan, een aankoop doen.
Elke van deze dingen heeft zijn eigen waarde, en het doel van de toeschrijvingsindex is om deze waarde te meten op een manier die nuttige informatie aan het bedrijf of de onderneming overbrengt die dat bepaalde consument wil converteren van prospect naar lead.
Deze informatie is nuttig omdat, zodra verworven, het bedrijf een veel duidelijker beeld heeft van welk kanaal of welke keuze het meest productief is, om hun doelen te bereiken.
Hoe de attributie-index te meten
De significante overgang van traditionele marketing naar sterk gedigitaliseerde marketing heeft geleid tot de opkomst van talrijke meetmethoden, zoals bijvoorbeeld de Cost per Action (of acquisitie), de Cost per Click of de Cost per Impression.
Elke van deze kan significant bijdragen aan het verzamelen van nuttige gegevens voor de attributie-index.
Laten we daarom enkele specifieke attributiemodellen onderscheiden:
- Single Touch Attribution: dit model kent een bepaalde waarde toe aan een enkel evenement, zoals de eerste klik, of de laatste, of in welke plaats (FACEBOOK, INSTAGRAM, bedrijfswebsite, e-mail, enzovoort...), op een bepaald moment, het advertentie-element is weergegeven. Over het algemeen geniet dit model niet van een hoge betrouwbaarheid omdat het geen rekening houdt met een uitgebreidere route die de consument naar het gewenste punt leidt;
- Fractionele Toeschrijving: dit model kent gelijke waarde toe aan het eerste en laatste evenement, ongeacht welk van deze evenementen, binnen een breder traject, meer nadruk krijgt;
- Algorithmische of Probabilistische Toeschrijving: dit model is daarentegen gebaseerd op berekeningen uitgevoerd door geavanceerde rekensoftware, die erop gericht zijn de juiste gewicht en waarde aan elk evenement toe te kennen, vooral aan degenen die voorafgaan aan de conversie. In feite is het gebruik van deze software meestal gericht op het identificeren welk evenement en welk moment in het pad van de gebruiker het meest gevoelig is voor conversie.
Uiteindelijk is de attributie-index zowel een nuttig als belangrijk meetinstrument binnen een webmarketingcampagne. Slim gebruikt kan het de keuzes van het bedrijf beter overbrengen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.