De trackingstudie is een onderzoek dat de reclame van de concurrent vergelijkt.
Het is een doorlopend onderzoek dat de prestaties van producten of merken van concurrenten monitort.
Bovendien kan het je het geheugen van het bedrijf en de concurrenten onthullen over een lange periode, zodat je de effectiviteit kunt beoordelen.
Tussen de geheugenindexvariabelen vinden we: herinneringsindex, bekendheidsindex en toeschrijvingsindex.
Hoe de trackingstudie plaatsvindt
De trackingstudie meet:
- De onthouding van het bericht;
- De interesse die door de campagne wordt gegenereerd;
- De waardering van het bericht;
- De bekendheid van merk;
- Het niveau van tevredenheid;
- De ’intentie om te kopen en opnieuw te kopen.
De trackingstudie analyseert verschillende meningen van een enkele groep consumenten, waardoor ondernemers de merkbekendheid kunnen meten, de klanttevredenheid kunnen volgen en de effectiviteit van een bepaalde marketingcampagne kunnen beoordelen.
De eerste stap om informatie over de consument te verzamelen is het vinden van een groep mensen die bereid zijn om een vragenlijst in te vullen. Zodra de marketingcampagne is voltooid, zal er een andere vragenlijst met dezelfde vragen zijn, zodat alle doelstellingen die voor die specifieke campagne zijn vastgesteld, kunnen worden gevolgd.
Als er een duidelijk verschil is tussen de antwoorden van consumenten voor en na de campagne en die verandering voldoet aan de doelstellingen van de campagne, dan was de marketingcampagne een succes!
Voordelen van de trackingstudie
De trackingstudie geeft je de zekerheid dat de veranderingen in de houding van consumenten ten opzichte van een merk daadwerkelijke veranderingen zijn, omdat je dezelfde vragen aan dezelfde mensen stelt in een andere en bredere tijdsperiode.
De keuze van een steekproef van consumenten is essentieel om interviews en enquêtes te ontwerpen die relevant zijn voor het bestuderen van de gevoelens van consumenten over een merk en een product.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.