Wat is de Waardepropositie

De waardepropositie is de belofte van waarden van een bedrijf aan de consumenten die ervoor kiezen om het product dat het aanbiedt, aan te schaffen.

Een goed uitgevoerde waardepropositie benadrukt de kwaliteiten en voordelen van het product dat dat bedrijf biedt.

Mogelijk door het te onderscheiden van andere vergelijkbare en analoge producten die door de concurrenten worden aangeboden.

Als deze effectief is opgesteld, zal deze het belangrijke doel bereiken om potentiële consumenten dichter bij het product te brengen, door gebruik te maken van een reeks waarden.

In het beste geval zelfs in het overtuigen van hen om het betreffende product aan te schaffen.

Om deze reden vertegenwoordigt de waardepropositie een van de eerste fundamentele stappen die moeten worden gezet in een goed georganiseerde marketingstrategie.

Kenmerken voor een goede Waardepropositie

  • Communiceren op een eenvoudige manier waarom een consument dat product zou moeten kopen, en wat het onderscheidt;
  • Het moet op een directe manier worden geuit (in plaats van deductief), via verschillende kanalen, beginnend bij de website van het bedrijf tot verschillende vormen van reclame; 

  • De consument (of potentiële consument) moet duidelijk en zonder obstakels waarnemen waarom dat product aan zijn behoeften zou kunnen voldoen.

  • Het moet nauwkeurig gericht zijn op dat marktsegment waar de meeste prospects aanwezig zijn die omgezet kunnen worden in consumenten;
  • Het moet niet alleen het product zelf benadrukken, maar ook de voordelen die het biedt voor de consument zelfs na de ervaring.

Een waardepropositie die sterk en overtuigend is, kan soms de vorm aannemen van een slogan.

Tendenziëel blijven deze veel gemakkelijker hangen in het geheugen van degenen die ermee in contact komen.

Weinig woorden, heel direct, die een sleutelconcept samenvatten.

Het realiseren van een waardepropositie die het beoogde doel bereikt, kan echter ook van andere factoren afhangen.

Is het product dat op de markt gebracht moet worden uniek in zijn soort of moet het zich onderscheiden tussen vele soortgelijke?

Is het gericht op een kleine groep consumenten, of richt het zich op een doelgroep die veel breder is?

Het is belangrijk om tijd te besteden aan het nadenken over deze kleine details, zodat de boodschap die men wil overbrengen perfect aansluit bij de doelgroep die men wil bereiken.

Verschil tussen Waardepropositie en Unieke Verkooppropositie

Hoewel ze op sommige punten erg op elkaar lijken en beide binnen het domein vallen van wat men aan de markt wil communiceren, zijn deze twee concepten van elkaar te onderscheiden.

De Unique Selling Proposition is de ultieme uitdrukking van waarom jouw product anders is dan vergelijkbare producten die door anderen worden aangeboden.

De USP benadrukt dat ene unieke aspect dat het verschil op een tastbare manier maakt.

Andersom, hoewel de Value Proposition deels samenvalt met de USP, is deze meer gericht op het concept van hoe dit product impact zal hebben op de ervaring en het leven van degenen die ervan zullen profiteren.

Concluderend kunnen we stellen dat juist vanuit de value proposition, op de een of andere manier, het verkoopproces begint dat een potentiële consument betrekt en hem of haar ertoe aanzet om het product te kopen.

Daarom is het goed om dit aspect net zo goed te verzorgen als andere aspecten van de marketingstrategie.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.