De Zmot (Zero Moment of Truth) è een fundamentele stap in het aankoopproces van een product door een consument.

Het bestaat uit de constante zoektocht naar informatie over het product in kwestie.

De aankoopfases vóór de Zmot

Laten we ordelijk te werk gaan. Voordat internet en zoekmachines massamedium werden, werd het aankoopproces van een goed (van welke orde, grootte of type dan ook) gekenmerkt door 3 fasen:

  1. Prikkel: het moment waarop een potentiële consument voor het eerst de prikkel ontvangt die hem naar een bepaald product leidt. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Van mond-tot-mondreclame tot reclame;
  2. Schap: ook wel bekend als Fmot (First Moment of Truth), è die fase waarin de consument zich bezighoudt met de keuze tussen een reeks producten die aan zijn behoeften kunnen voldoen;
  3. Ervaring: de laatste stap van het proces, ook wel Smot (Second Moment of Truth) genoemd, is degene waarin de consument het product heeft aangeschaft en ervan profiteert.

Dit model è voorafgaand aan de opkomst van het web en de sterke invloed die het tegenwoordig uitoefent op het proces van informatieverwerving en aankoop.

De aankoopfases na de Zmot

Het zojuist waargenomen proces is verrijkt met een extra stap, vanaf ongeveer het begin van de jaren 2000.

Het gaat precies om de Zmot, die tussen de stimulusfase en de Fmot-fase komt te staan.

Het idee van dit concept è in 2005 naar voren gekomen, toen Procter & Gamble er voor het eerst melding van maakte.

Zes jaar later, in 2011, ging Jim Lecinski (toen US Managing Director) er verder op in in zijn e-book "Winning the Zero Moment of Truth".

Wat houdt Zmot in

Voor de consument vertegenwoordigt deze fase een ware oceaan waarin informatie kan worden gevangen en verzameld.

Het web en de beoordelingen van andere consumenten die al ervaring hebben gehad met dat product, zijn de elementen die het meest van allemaal, in deze fase, de keuze van een potentiële consument kunnen beïnvloeden.

Wat houdt het echter in voor een verkoper

Achter de schermen van deze nieuwe fase schuilt een sterke strategie die bedrijven en ondernemingen (of in het algemeen iedereen die geïnteresseerd is in het verkopen van een product) moet overwegen en mogelijk optimaliseren.

Wie zijn de mogelijke consumenten? Waar zoeken ze naar nuttige informatie voor hun keuze? Op welk moment van de dag?

Al deze elementen kunnen beslissend zijn om een consument te laten neigen naar het product van een bedrijf in plaats van dat van een concurrent.

Daarom is het altijd belangrijk om op de juiste plek (of in het juiste kanaal) op het juiste moment te zijn.

Zijn alle momenten van de waarheid hier?

Absoluut niet. Er is een laatste stap, die zich tijdelijk na de Smot bevindt:

we hebben het over Tmot, oftewel Third Moment of Truth (of Umot, Ultimate Moment of Truth).

Hoewel de Tmot geen invloed meer heeft op het aankoopproces van die consument die zich op dit moment in deze stap bevindt, is hij cruciaal omdat hij andere Zmot genereert bij andere potentiële consumenten, waardoor een cirkel (hopelijk een deugdzame) ontstaat.

Laten we concluderen door op te merken dat het verkoopproces, het verwerven van informatie en de aankoop, dat de twee belangrijkste actoren (verkoper en consument) omvat, dagelijks onderhevig is aan de vooruitgang van het web.

Tegenwoordig is het juister om te spreken van social media in plaats van web, aangezien deze steeds meer naar voren komen en zich bevestigen als zeer belangrijke communicatiemiddelen.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.