Wat is demarketing

Demarketing is het geheel van alle acties die een bedrijf onderneemt met als doel tijdelijk of definitief het verbruik van een bepaalde product te ontmoedigen.

Demarketing wordt gebruikt om de vraag te verminderen omdat deze te hoog is in verhouding tot de productie of distributie van het product door het bedrijf, of om aan te zetten tot de aankoop van een ander product dat winstgevender blijkt te zijn.

Buiten traditionele demarketing kan men ook spreken van selectieve demarketing, wat gebeurt wanneer de vraag niet totaal is gericht maar zich concentreert op bepaalde segmenten van de markt.

Strategieën voor demarketing

Laten we analyseren waarom een bedrijf de vraag naar zijn goederen zou moeten verminderen.

De redenen kunnen talrijk zijn:

  • Het bedrijf heeft de vraag naar zijn product onderschat;
  • Het vermindert de vraag totdat het product weer beschikbaar is op de markt.

De klanten van het bedrijf zijn verdeeld in twee categorieën:

  • "Goede" klanten: de klanten waaruit winst wordt gehaald, dat wil zeggen, ze kopen, betalen op tijd en veroorzaken geen problemen;
  • "Minder goede" klanten: de klanten voor wie het bedrijf meer kosten maakt dan winst, dat wil zeggen, ze kopen met minimale bedragen en betalen niet op tijd.

Voor deze laatste categorie, waar het bedrijf geen economisch voordeel uit haalt, wordt demarketing toegepast.

Dit wordt toegepast om de vraag van een bepaalde groep consumenten te ontmoedigen en de "minder goede" klanten te verliezen.

Sommige sectoren waar demarketing wordt gebruikt zijn:

  • Toerisme: die een toegangsticket of toegang met een beperkt aantal aanbiedt;
  • Tabak: è moeilijk om een schadelijk product te verkopen, dus doet het bedrijf alsof het het gebruik van dat product ontmoedigt, maar in werkelijkheid wil het het tegenovergestelde effect bereiken, dit wordt schijnbare demarketing genoemd.

Demarketing kan dus in verschillende bedrijven met verschillende sectoren worden gebruikt wanneer men de vraag om de een of andere reden wil verminderen.

Voorbeelden van demarketing

Kodak en de introductie van de camera

De naam Kodak is verbonden met camera's en films.

Ze waren 100 jaar lang marktleider en aan het begin van de jaren zestig, toen ze hun camera introduceerden, konden ze niet meteen aan de vraag voldoen.>

Voordat het bedrijf in staat was om aan alle verzoeken te voldoen, was er enkele jaren demarketing nodig. 

De witte nacht in Salerno

Voor de organisatie van de witte nacht in Salerno zijn de straten volledig afgesloten voor verkeer.

Voor de winkeliers was er een daling van de vraag omdat de straten en pleinen zijn veranderd in concertstraten in plaats van economische straten.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.