Wat is directe marketing

Er zijn veel soorten marketing die ingewikkeld en zeer complex zijn. Vaak zijn de beste oplossingen echter de eenvoudigste en in dit geval ook de goedkoopste!

Vandaag praten we over directe marketing.

Directe marketing omvat alle activiteiten voor directe verkoop die geen tussenpersonen gebruiken tussen het bedrijf en de gebruiker (we maken geen gebruik van verkopers om het zo te zeggen).

De kenmerken van directe marketing

Directe marketing heeft als vereiste een studie van de doelgroep en het gebruik van lijsten met de gegevens van de klanten die men wil contacteren.

De kenmerken van deze vorm van marketing zijn:

  • De meetbaarheid: als je een campagne voor online directe marketing aan het creëren bent (dat zullen we zien) of als je begint met een traditionele directe marketingactiviteit, heb je in ieder geval tastbare gegevens om te begrijpen hoe het gaat
  • De selectiviteit en personalisatie: in alle gevallen van directe marketing moet je de doelgroep waarmee je je richt goed kennen. Deze voorwaarde is essentieel om een effectieve en gerichte communicatie op te zetten

De grote voordelen van directe marketing zijn juist de mogelijkheid om de behaalde resultaten te meten (en dus de koers aan te passen om keer op keer te verbeteren) en de definitie van een steeds specifieker target. In wezen is het een schaalbare operatie.

Typen directe marketing

Oké, we hebben de fundamentele kenmerken van directe marketing begrepen, maar laten we wat voorbeelden geven van activiteiten die onder deze classificatie vallen.

  • Telemarketing: het bellen van een lijst met vooraf geselecteerde contacten is een type directe marketing. Helaas is het een verzadigde sector met grote problemen met betrekking tot het vertrouwen dat de gesprekspartner heeft in de operator
  • Gesponsorde berichten op sociale media die gepersonaliseerde interactie met de gebruiker mogelijk maken: ja, ook retargeting, dat wil zeggen het gebruiken van gegevens uit de statistieken van bezoekers van een website en deze hergebruiken voor een supergerichte campagne op Facebook of andere sociale media, maakt deel uit van directe marketing omdat er geen tussenpersoon wordt gebruikt en de communicatie daadwerkelijk gericht is aan een specifiek doelwit
  • Direct mail en papieren brieven: de nieuwsbrief en het verzenden van brieven per post (naast brochures en andere communicatie) zijn vormen (de ene meer geavanceerd dan de andere meer archaïsch maar toch effectief) van directe marketing. Ze richten zich tot een specifiek doelwit (in het geval van de brief zelfs één enkele lezer) en er is een lijst met contacten vooraf geselecteerd
  • Mobiele marketing: een andere vorm van directe marketing is het versturen van promoties en kortingen via sms en WhatsApp (of welke andere instant messagingdienst dan ook), misschien met de naam van de klant erin (er zijn uiteraard veel manieren om dit te automatiseren)

Hoe een effectieve communicatie voor directe marketing te creëren

We hebben het gezegd: de fundamentele voorwaarde voor directe marketing is duidelijk een specifieke doelgroep (heel specifiek!). 

Elke gebruiker of micro-groepen van gebruikers zullen behoefte hebben aan een andere communicatie!

Dus bestudeer grondig de behoeften van je doelgroep en gebruik een toon van stem die consistent is met de toekomstige lezer en/of klant.

Een juiste zin, een juiste benadering, de juiste taal en goed doordachte copy kunnen leiden tot een belangrijke stijging in verkopen!

De directe marketing moet superselectief zijn en elke klant (of type klant) moet een ander bericht ontvangen dan een andere groep!

In elk geval, betrek altijd de potentiële klant, trek hem aan en probeer je in de schoenen van de lezer te verplaatsen om te begrijpen of de communicatie juist is!

Voorbeelden van directe marketing

Hier zijn enkele voorbeelden van echt goed uitgevoerde directe marketing die nuttig zijn om je te inspireren en te beginnen met het gebruik van deze vaak ondergewaardeerde maar zeer lucratieve vorm van marketing.

Toyota Corolla 2015: een verkeerslicht om spanning te creëren

Een geniale campagne die trouwe klanten de brochure rechtstreeks thuis bezorgt.

De bijzonderheidà, echter, springt meteen in het oog: wanneer je de brochure opent, is er een verkeerslicht.

Eerst rood, daarna, naarmate de lanceringsdag van de nieuwe Toyota Corolla nadert, wordt het geel en uiteindelijk groen op dag X. Duidelijk, een belangrijke investering maar het resultaat was indrukwekkend: 257% meer bezoeken op de site en een stijging van 900% in aanvragen voor een proefrit!

Ikea Lack: wanneer een verpakking meer waard is dan een reclame

Ik kon Ikea niet missen in de voorbeelden van direct marketing.

Het slimme gebruik van een werkelijk verbluffende verpakking, gecombineerd met de kracht van direct marketing, resulteert in een zeer succesvolle campagne voor de promotie van de goedkope tafel Lack.

De verpakking die de Ikea-klant thuis ontvangt via de klassieke brochure, is een 3D-model van de tafel dat tussen de pagina's van de normale catalogus is geplaatst, om zo de eenvoud van constructie en de esthetische schoonheid van het meubel te benadrukken!

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.