Een andere marketingstrategie die verband houdt met up-selling en cross-selling is down-selling. Deze derde techniek heeft, in tegenstelling tot de andere, één doel: de verkoop sluiten!
Down-selling bestaat er namelijk uit om de klant een product aan te bieden met een lagere prijs dan het product dat hij zocht.
Kenmerken en voordelen van down-selling
Down-selling zal niet onmiddellijk leiden tot een substantiële omzetstijging, maar zal helpen om beweging in de voorraad te creëren en producten van gemiddelde tot lage klasse te verkopen.
Zoals gezegd is het doel van down-selling om de verkoop te sluiten. Dit zal leiden tot een verhoging van het conversiepercentage. Niet alleen dat, het zal de klant ook helpen bij het kiezen van een product; bovendien heeft down-selling de neiging om klantenloyaliteit op te bouwen.
Voordelen van down-selling
In wezen leidt down-selling tot de volgende resultaten:
- Een groter percentage winst, waarbij kwantiteit boven kwaliteit gaat.
- Versnelling van de afvoer van producten in het magazijn en verbetering van de opslag.
- Klantloyaliteit door het aanbieden van een alternatief.
Verschillen en toepassingen van down-selling ten opzichte van up-selling en cross-selling
In tegenstelling tot up-selling en cross-selling (verschillende technieken die zich richten op een marginale verhoging van het product of de verkochte hoeveelheid) heeft down-selling de neiging om de prijs van een enkel product te verlagen.
De up-selling en de cross-selling, zien veel online initiatieven, terwijl down-selling, van nature, voornamelijk offline ontstaat en zich ontwikkelt.
Dit komt omdat er een down-selling techniek zal worden toegepast alleen dankzij de vaardigheid van de verkoper om de behoeften en aankoopmogelijkheden van de klant te begrijpen. Alleen dankzij deze soft-skills kan de onderhandeling worden afgesloten.
Inderdaad, de klant zal in de winkel komen, aangetrokken door de reclame, om een premium product aan te schaffen, maar wanneer hij/zij ontdekt dat het stuk te duur is, zal de vaardigheid van de verkoper ingrijpen die de onderhandeling zal aanpassen door in te spelen op een product met lagere prijs en kenmerken.
Deze techniek is zonder twijfel moeilijk toe te passen online vanwege de koude aard van digitale onderhandelingen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.