Dropshipping is een e-commerce dat de verkochte producten niet op voorraad heeft, maar deze van derden haalt.
De term Dropshipping komt uit het Engels "to drop" wat betekent, laten vallen en "shipping", oftewel verzending.
In de praktijk, door dit verkoopmodel te gebruiken, koop je het product van andere producenten en verzend je het rechtstreeks naar de klant, zodat de verkoper het product niet direct hoeft te beheren.
Het verschil tussen het dropshipping-verkoopmodel en het standaardmodel is dat de verkoper geen voorraden aanlegt en geen inventaris bezit, maar het inkoopt op basis van de behoeften van een derde partij.
Functionaliteit van dropshipping
Dropshipping stelt de verkoper in staat om rechtstreeks een product vanuit het magazijn van de groothandel naar het huis van de klant te verzenden.
Dit mechanisme stelt dropshippers in staat zich uitsluitend te concentreren op de verkoop en de marketingstrategieën van hun bedrijf.
Bovendien verdient degene die aan dropshipping doet een commissie elke keer dat een klant iets koopt van zijn site.
Wanneer er een bestelling wordt ontvangen, worden alle informatie van de bestelling naar de leveranciers overgedragen, waarna zij het product rechtstreeks naar de klant verzenden.
In wezen werkt de dropshipper alleen als tussenpersoon tussen producent en consument.
Voordelen van dropshipping
Via dropshipping is het mogelijk om een solide en effectieve business op te bouwen.
Dit model biedt verschillende voordelen, namelijk:
- Er is geen kapitaal vereist: het is mogelijk om een e-commerce winkel te lanceren zonder vooraf kapitaal te hoeven investeren omdat, met het dropshippingmodel, het niet nodig is om een product aan te schaffen tenzij er al verkoop heeft plaatsgevonden en het door de klant is betaald;
- Het is heel gemakkelijk om te starten en te beheren: het runnen van een e-commercebedrijf is veel gemakkelijker wanneer je niet met fysieke producten te maken hebt, omdat je je geen zorgen hoeft te maken over het beheren en betalen van een magazijn, het verpakken en verzenden van de producten, het beheren van retouren, enzovoort;
- Lage kosten: omdat er geen behoefte is aan het kopen van voorraad of het beheren van een magazijn, zijn de overheadkosten zeer laag;
- Flexibele locatie: de dropshipping-activiteit kan vanaf elke locatie worden beheerd zolang er een internetverbinding is;
- Er is een breed scala aan producten om te verkopen: het is mogelijk om klanten een reeks trendy producten aan te bieden zonder extra kosten.
Met het dropshippingmodel kun je een nieuwe winkel lanceren en de meeste van het werk voor het verwerken van aanvullende bestellingen zal door de leveranciers worden gedaan.
Bovendien stelt het in staat om uit te breiden met minder groeiproblemen en minder incrementaal werk.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.