Het woord dumping is een Engels woord, afgeleid van "dump" en betekent "afvoeren".
Het is een praktijk die door grote bedrijven wordt gebruikt en het dient om in de Europese markt producten uit de interne markt in te voeren, tegen een prijs die veel lager is dan de marktprijs.
De prijsverlaging kan voortkomen uit overproductie van een product dat afkomstig is van buitenlandse bedrijven.
Daarom worden producten verkocht tegen een prijs die niet overeenkomt met de productiekosten, zodat de bedrijven die de prijs niet aanpassen, in het slechtste geval niet meer verkopen en gedwongen worden te sluiten.
Inderdaad, het bedrijf dat tegen zeer lage prijzen verkoopt op een bepaalde buitenlandse markt schaadt de lokale producenten, maar brengt geen schade toe aan de consumenten die alleen voordelen ontvangen.
Dit type praktijk wordt geïntroduceerd om snel zeer hoge marktaandelen te bereiken en de concurrenten te overtreffen, ook al is het een oneerlijke strategie.
Soorten dumping
Afhankelijk van de marktdoelen die het bedrijf wil bereiken, wordt dumping ingedeeld in verschillende soorten, namelijk:
- Spontane dumping: wanneer de verkoop op de buitenlandse markt, tegen een lagere prijs dan die op de binnenlandse markt, wordt gebruikt om de voorraden van onverkochte goederen op de nationale markt af te voeren. Dit type wordt toegepast door bedrijven die slechts af en toe op buitenlandse markten opereren en zich met producten bevinden waarvan de voorraad hoger is dan ze via normale verkoopkanalen kunnen afvoeren;
- Voortdurende dumping: wanneer de prijs die voor een product wordt toegepast en op de markt wordt gebracht lager is dan die in andere landen. Dit type dumping wordt uitgevoerd door bedrijven van groot belang die een bijna monopoliepositie op de binnenlandse markt hebben;
- Predatorisch dumping: wanneer het bedrijf zeer lage prijzen vaststelt om zijn concurrenten uit de markt te zetten. Dit type dumping wordt uitgevoerd door bedrijven die besluiten om tegen dumpprijzen te verkopen om een nieuwe concurrent te dwingen zich terug te trekken, zodat ze hun verliezen kunnen compenseren.
Samenvattend, blijkt dat dumping een zeer oneerlijke verkoopmethodologie op de markt is voor concurrenten, daarom zijn er antidumpingmaatregelen getroffen.
De antidumpingmaatregelen
De mogelijkheid om dumpingacties uit te voeren heeft ervoor gezorgd dat de bedrijven groeiden in buitenlandse markten.
Wanneer men zich realiseerde dat het verkopen van producten uit het buitenland tegen een verlaagde prijs de lokale industrie schaadde, werden antidumpingmaatregelen genomen.
Het gaat om een vergelijking tussen de prijs die op het moment van export werd vastgesteld en een “normale waarde” gebaseerd op de prijs die door het exporterende bedrijf op de oorspronkelijke markt wordt gehanteerd.
Deze waarde kan worden bepaald op basis van het gemiddelde van de gehanteerde prijzen op het moment van export naar andere bestemmingsmarkten.
In de praktijk worden de kosten van productie, verzekering en transport, de winstgevendheid en de administratieve en financiële kosten beoordeeld.
Zodra de eerlijke waarde is vastgesteld en men zich ervan vergewist dat de prijs eerlijk is, kan het product worden geëxporteerd en verkocht in buitenlandse landen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.