Wat is duurzame marketing

De duurzame marketing èt dat type marketing dat zich richt op producten die als milieuvriendelijk worden beschouwd, zowel in hun productie als in hun realisatieproces.

In de afgelopen decennia is de aandacht voor het milieu en het concept van duurzaamheid opgelegd als een dominante trend in veel sectoren. Natuurlijk heeft dit ook sterke gevolgen gehad voor de marketing.

Veel consumenten hebben op hun beurt een gevoeligheid ontwikkeld voor dit aspect, waardoor er een nieuwe vraag is ontstaan.

Namelijk die naar producten die op een bepaalde manier zijn ontworpen en geproduceerd, met zo min mogelijk impact op het milieu.

In veel gevallen vertaalt dit zich in eco-vriendelijke producten, oftewel voortkomend uit de verwerking van gerecycleerde grondstoffen.

Dit heeft veel sectoren ertoe aangezet om (vaak ook op zeer radicale wijze) hun hele creatieproces te herconfigureren, met als doel een sterke vermindering van de ecologische impact.

Waarom is duurzame marketing zo wijdverspreid

Tegenwoordig wordt de trend van duurzaamheid en groen sterk waargenomen door veel mensen.

Deze, in hun rol als consumenten, geven vaak niet op dit soort waarde.

En dat is precies het antwoord op de vraag: de waarde die een consument toekent aan een bepaald product. 

Vaak kan de uitdaging tussen twee identieke producten simpelweg worden gewonnen als men de waarde opvangt die die consument zoekt.

In die zin kan bijvoorbeeld een kledingstuk gemaakt van een bepaalde verwerking van gerecycleerde textielmaterialen het verschil maken, in plaats van eentje dat met meer traditionele methoden is vervaardigd, die dit systeem niet respecteren.

Deze aandacht heeft zijn wortels in een delicaat thema dat de afgelopen jaren een sterke explosie heeft gekend: de bezorgdheid om toekomstige generaties nog een bewoonbare wereld achter te laten.

Overigens is het een thema dat è de basis vormt van Agenda 2030, het duurzame ontwikkelingsprogramma dat wordt uitgevoerd door de VN.

Hoe een goede duurzame marketing te ontwikkelen

Om een goed duurzaam marketingplan op te stellen, moet men aandacht besteden aan enkele elementen, die deels al zijn genoemd:

  • Consumentenoriëntatie: begrijpen wat een consument wil, is de basis van alles in marketing. In duurzame marketing wordt deze behoefte nog essentiëler als men boven de concurrentie wil uitsteken;
  • De waarden van de consument begrijpen: het opvangen van de waarden van de consument, wat ze verwachten van het merk en zijn producten, wordt fundamenteel. Vooral vanuit het perspectief van een langdurige loyalty relatie;
  • De juiste missie overbrengen: è belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen voor de juiste missie en trouw blijven aan een sociaal bericht dat goed rekening houdt met deze gevoeligheidà.

Laten we concluderen door op te merken dat steeds meer realiteiten ervoor kiezen om zich aan deze gevoeligheid aan te sluiten, waardoor in feite een sterke gelijkheid ontstaat tussen productiemodellen, ketens met een lage milieu-impact en alles wat met duurzaamheid te maken heeft.

Dit is een uitstekend signaal voor alles wat betreft milieubescherming.

Op het gebied van marketing wordt het daarentegen steeds noodzakelijker om een USP aan te bieden die het verschil kan maken, zelfs tussen zeer vergelijkbare producten.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.