Wat is een demand side platform?

Een demand side platform (DSP) is een technologische platform dat adverteerders in staat stelt om geoptimaliseerde advertentieruimte te kopen.

Het behoort tot een type inventaris, bijvoorbeeld: computer, tablet, mobiel of kan worden gebruikt voor alle soorten.

Via dit platform kunnen adverteerders alle criteria van een campagne voor display advertising definiëren en plannen, namelijk: doelgroep, budget, prijs en ga zo maar door.

Het belangrijkste voordeel van de DSP is het beheer van advertenties op veel netwerken van realtime aanbiedingen in plaats van slechts één.

Hoe een DSP werkt

Reclame is een verkoop- en aankoopproces via advertenties.

Tegenwoordig wordt het toegepast via biedingen in real-time via publicatiesoftware.

Dit soort platforms is onafhankelijk van alle andere afzonderlijke netwerken die op het web navigeren en bieden adverteerders alle informatie die ze nodig hebben om reclame te kopen van een uitgever. 

Ze kopen de inhoud niet rechtstreeks van de uitgevers, maar communiceren via een uitwisseling van advertenties via het DSP-platform.

Daarom stellen ze in staat om advertentieruimtes te classificeren en te communiceren met de DSP over alle details van een impressie.

Als de impressie eén marketingmanager is die je pagina al heeft bezocht, zal jouw DSP een hoger bod doen per impressie.

Win het aanbod met meer waarde dan de andere.

Als je winkelwagentje e-commerce om de een of andere reden is verlaten, kan de DSP meer bieden voor een advertentie die je naar de betaalpagina brengt.

Alles hangt af van het budget dat degene die een bod doet heeft en van de waarde van een impressie.

Waarom de DSP-platform gebruiken?

Het gebruik van een DSP biedt verschillende voordelen, waaronder:

  • Kwaliteit en efficiëntie: door verschillende campagnes op veel netwerken te beheren, is het belangrijk om een DSP te gebruiken;
  • Targeting: met meer gegevens verkrijg je meer targetingmogelijkheden, betere targeting betekent effectievere advertenties en dus een grotere kans op conversie;
  • Ondersteuning: de DSP-platforms bieden ondersteuning op alle netwerken;
  • Kwaliteitsinventaris: voor een premium inventaris kan het DSP-platform zijn wat je zoekt;

De DSP-platforms spelen een cruciale rol in de aankoop en verkoop van advertentieruimte, omdat ze behoren tot de nieuwe geoptimaliseerde technologieën.

Case studies

Het advertentieplatform van Amazon

Amazon DSP è een interessant advertentieplatform, zelfs voor degenen die niet op Amazon verkopen.

Het werkt met de aankoop van display-advertentieruimte en video-advertising op programmatic wijze, met toegang tot een exclusief publiek zodat je jouw doelgroep kunt gebruiken om zowel externe als interne gebruikers van Amazon te bereiken.

Geeft toegang tot een inventaris waarmee je op programmaticale wijze gebruikers kunt bereiken via apps, Amazon-sites en sites van belangrijke uitgevers.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.