Wat is endorsement

De endorsement is een reclamecontract waarbij een professional (endorser) zich verplicht om in zijn of haar professionele activiteiten de producten van een bepaald bedrijf (endorsee) te gebruiken.

Dit type contract wordt namelijk afgesloten met als doel om het eigen imago te gebruiken voor de promotie van de producten zelf.

De verplichtingen met betrekking tot technische ondersteuning en de levering van de producten zijn voor rekening van het bedrijf.

Bovendien voorziet dit contract ook in de betaling van een geldbedrag door de begunstigde, met recht van de houder van een patent of eigendom, de zogenaamde royalty's.

Endorsementstrategieën

De éndorsement wordt meestal uitgevoerd door beroemdheden, door influencers of door experts uit de sector.

Het belangrijkste doel van dit contract is om bekendheidgeloofwaardigheid te geven en de zichtbaarheid van het merk te vergroten.

Dus, in lijn met deze doelen kan men praten of adviseren met video's of foto's over het product in kwestie op de sociale media.

Bovendien is het mogelijk om over endorsement te spreken in het geval dat de gebruikers of consumenten die online aanwezig zijn, besluiten hun ervaring met het gebruik van het product te delen, wat bijdraagt aan de mond-tot-mondreclame voor het verbeteren van de merkreputatie.

Deze vorm van ondersteuning, zowel van beroemdheden als van gewone gebruikers, kan dus zeer voordelig zijn voor bedrijven.

Voorbeelden van endorsement

Volvo Trucks - The Epic Split feat. Van Damme

In deze reclame voert de hoofdrolspeler Van Damme een split uit tussen twee vrachtwagens met achteruitrijden.

Deze live test is opgezet om de precisie en de richting stabiliteit van het Volvo Dynamic Steering te demonstreren en als getuige hebben ze natuurlijk een grote beroemdheid ingeschakeld!

Liam Neeson en Clash of Clans

Officiële commercial van de Super Bowl van Clash of Clans Revenge met Liam Neeson.

In de commercial speelt hij deze beroemde getuige die op de een of andere manier overtuigt om het spel te downloaden.

Dus, het verrassingseffect maakt een commercial memorabel, omdat het precies ontstaat wanneer je niet ziet wat je niet verwacht.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.