Wat is evenementmarketing

Eventmarketing bestaat uit alle activiteiten van creatie, planning en beheer van bedrijfs evenementen in samenwerking met andere communicatiemiddelen die door het bedrijf worden gebruikt, om de eigen doelgroep te bereiken.

Het is een zeer effectieve strategie die elk bedrijf toepast, immers, evenementen kunnen gasten en sponsors ten goede komen.

Het doel van eventmarketing is om via evenementen een merk, product of dienst te promoten, waardoor klanten een unieke ervaring krijgen, met een toegevoegde waarde die meer indruk maakt dan andere marketinginvesteringen.

In vergelijking met de klassieke advertising, is event marketing in staat om veel meer mensen in de doelgroep aan te trekken en hen te betrekken bij een uniek moment van delen, om de boodschap die men wil overbrengen effectiever te maken.

Typen event marketing

Onder de typen event marketing vinden we diegene die verband houden met het acroniem MICE (Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions): congresactiviteiten, incentivesystemen incentive, organisatie van zakelijke reizen.

De definitie van evenement wordt echter tegenwoordig ook gedefinieerd in relatie tot andere communicatiegebieden die het bedrijf aanbiedt; er kunnen namelijk andere typen event marketing worden geïdentificeerd:

  • De beurzen: grote georganiseerde evenementen die rekening houden met een specifieke sector of een type product. Beurzen geven bedrijven de mogelijkheid om hun producten en diensten te tonen;
  • De seminars: georganiseerde evenementen die gericht zijn op training en rekening houden met een klein aantal mensen. Tijdens seminars worden discussies, lezingen en netwerkmogelijkheden gehouden;
  • De conferenties: georganiseerde evenementen voor klanten, met prijsvragen en sponsoring.

Eventmarketing kan gedefinieerd worden als pop-up winkels, ook wel tijdelijke winkels genoemd. Dit zijn ruimtes die voornamelijk door e-commerce worden gebruikt voor de tijdelijke verkoop van producten in een bepaalde omgeving.

De voordelen van eventmarketing

Eventmarketing is een uitstekende strategie die bedrijven helpt succesvol te zijn en verschillende voordelen biedt:

  • Genereert leads en verkopen: evenementen worden uitgevoerd voor de lancering van een product, promotietours, muzikale, sportieve en culturele evenementen, die gericht zijn op het vergroten van de populariteit van een merk en van een product;
  • Klanten zijn meer betrokken: dankzij eventmarketing kunnen veel huidige of potentiële klanten tijdens evenementen worden betrokken;
  • Bouwt een beter merkbewustzijn op: het hosten of deelnemen aan evenementen is een effectieve manier voor bedrijven om hun merk te laten groeien;
  • Moedig de ’educatie over het product aan: het evenement bevat ook een “educatieve” component voor de deelnemers: het richt zich niet alleen op een merk of product, maar op andere kenmerken die niet gerelateerd zijn aan het commerciële aspect.

De moderne klant wil veel meer dan een eenvoudige brochure om aankoopbeslissingen te nemen, dus eventmarketing is ontstaan om relaties tussen klant en bedrijf op te bouwen en hen te loyaliseren zodat ze terugkomen om zijn producten te kopen.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.