Geen testimonials, alleen een idee!
Marketeers die een ervaring marketingcampagne willen starten, consolideren een specifiek, revolutionair en disruptief idee om de bedrijfswaarden op een directe manier over te brengen en de regels van klassieke communicatie te doorbreken.
In ervaringen van een bepaald type identificeert de klant zich met het merk en zal hij waarschijnlijk op lange termijn die specifieke situatie herinneren in verband met het product.
Opvallende voorbeelden van ervaring marketing
Sprite, 2011, in Rio de Janeiro. Warmte, zin in plezier en afkoeling: wat doet Sprite? Het installeert mega-douches in de vorm van een dispenser voor het product. Leuk en innovatief.
Als dat van Sprite slechts een leuk poging is om de regels te doorbreken, dan maakt Virgin Atlantic (Britse luchtvaartmaatschappij) een echte marketingcampagne met een slogan: "No ordinary park bench fly in the face of ordinary".
De ervaring is spectaculair: een soort candid camera waar nietsvermoedende toeschouwers die op een bankje in Manhattan zitten, worden overrompeld door de Virgin Atlantic ervaring.
Er gebeurt van alles: eerst wordt het bankje de zitplaats van het vliegtuig met gratis cocktails, films van de tablet en hapjes, daarna overdrijft het bedrijf met echte actie film sketches, een soort flash mob, die begint op het moment dat de toeschouwer de film op de tablet kiest.
Hier zijn we op een volgend niveau vergeleken met Sprite: meeslepende en schokkende ervaringen, bedrijfswaarden die samensmelten met het dagelijks leven en verwondering. Dit è echt het sleutelwoord!
De gebruikerservaring wordt overdreven en super meeslepend gemaakt.
Een ander echt geslaagd voorbeeld van ervaringsmarketing is KLM Royal Dutch Airlines (Duitse luchtvaartmaatschappij): Bonding Christmas Buffet.
We zitten onder de kerstfeesten, iedereen is gestrest omdat we kerstcadeaus moeten kopen. Plotseling zien we een gedekte tafel midden in de luchthaven.
Er is een probleem: hij staat op 5 meter hoogte.
De enige manier om het naar beneden te krijgen is door te gaan zitten. Maar niet alleen jouw plek, ook alle andere plekken moeten bezet zijn.
Op deze manier moeten de geïnteresseerde mensen aan de tafel bijna verplicht allemaal samen zitten, naast elkaar, totdat het aantal stoelen dat nodig is om de gedekte tafel naar beneden te krijgen bereikt is.
Het is echt geniaal!
Het werkt echt: de mensen die normaal gesproken zelfs maar oogcontact vermijden met mensen die ze niet kennen, beginnen te grappen, te converseren en samen te eten. Dit is wat kerstgeest is!
Halverwege de ervaring komen de hostessen met het logo van het bedrijf die ervoor zorgen dat alles naar hun zin is geweest. Dan de pakkende slogan: "Begin people together for Christmas!"
Het bedrijf breekt hier echt alle barrières: het is dankzij KLM Royal AirLine dat men een ervaring van socialiteit, vreugde en verwondering beleeft.
Laten we een ander voorbeeld geven.
SNCF è een Franse spoorwegdienst die heeft besloten interactieve deuren te installeren in de straten van Parijs, ook verbonden via webcam met andere Europese steden.
De mensen die de deur openen, interageren met de acteurs die hun portretten maken, dansen met hen, simuleren een fietstocht, enzovoort. Kortom, de grenzen tussen landen vervagen op een leuke en innovatieve manier.
SNCF - Europa Is Gewoon Naast De Deur
Een variatie op het thema is Carlsberg. Hier staat het product è namelijk centraal in de flashmob. Alleen zijn de slachtoffers echte toeschouwers die naar de bioscoop gaan, in de zaal van de grap in Brussel.
De rest van het publiek bestaat uit enorme bikers met tatoeages en grote snorren. Uiteraard zijn de slachtoffers een beetje verward, sommigen gaan weg, anderen slagen erin een zitplaats te vinden. Op dit punt komt het geniale idee: het licht gaat aan op de slachtoffers en de dichtstbijzijnde biker biedt Carlsberg aan in het gelach en plezier van de hele zaal.
De voorbeelden kunnen honderden zijn, maar de rode draad van alle beschreven ervaringen is het overstijgen van het product en het bieden van een echte ervaring aan de toeschouwer die een situatie meemaakt en deze voor altijd aan het merk verbindt!
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.