Farmaceutische marketing is de toepassing van technieken, gebruik en typische hulpmiddelen van marketing voor de promotie van cosmetische producten, medische apparaten of simpelweg farmaceutische producten.
Het eerste belangrijke punt dat duidelijk moet worden gemaakt, is dat de activiteiten van farmaceutische marketing kunnen plaatsvinden tussen verschillende gesprekspartners.
Dit kan gebeuren vanuit publieke of private organisaties, en kan gericht zijn op klinieken, artsen of rechtstreeks op consumenten.
Net als verschillende andere sectoren van marketing, die de nadruk leggen op veel meer specialistische scenario's (zoals bijvoorbeeld politieke marketing), heeft ook farmaceutische marketing zijn eigen kenmerken.
Hoewel deze vorm van marketing gericht is op de verkoop van producten, moet het rekening houden met het feit dat in de algemene verbeelding het farmaceutische product een noodzaak is in termen van gezondheid.
Daarom kan er niet op dezelfde manier worden geredeneerd als met de meer klassieke marketing (zoals bijvoorbeeld kwaliteit, gemak, waarden enzovoort...), aangezien het inderdaad een noodzaak is, maar met verschillende kenmerken.
Hoe de farmaceutische marketing is gestructureerd
Als we dit type marketing van dichterbij bekijken, onderscheiden we twee soorten relaties:
- Marketing naar Artsen: deze vorm van farmaceutische marketing is gebaseerd op het onderscheppen van de behoeften van professionals in de sector, voornamelijk in termen van apparatuur en instrumentatie, evenals de levering van geneesmiddelen.
In de overgrote meerderheid van de gevallen betekent marketing naar artsen dat je een directe verbinding hebt met een zeer breed publiek, dat wordt vertegenwoordigd door de patiënten van de arts. In zekere zin vertegenwoordigt laatstgenoemde zowel de koper als de tussenpersoon.
Bij het omgaan met professionals moet het product op een manier worden gepromoot en gesponsord die consistent is met deze professionaliteit: het moet nauwkeurig worden beschreven en ondersteund door gegevens en relevante wetenschappelijke elementen; - Marketing naar patiënten: deze andere vorm van marketing moet op een radicaal andere manier worden uitgevoerd dan dat farmaceutische bedrijf dat zijn product rechtstreeks aan een patiënt wil verkopen, zonder via de artsen te gaan.
In dit opzicht kunnen farmaceutische bedrijven hun marketingstrategie baseren op Search Analytics, oftewel de gegevens raadplegen van de zoekopdrachten die gebruikers op internet uitvoeren. Een detail dat tegenwoordig belangrijk is.
Bijvoorbeeld, veel zoekopdrachten naar symptomen en remedies voor astma zouden kunnen overeenkomen met de promotie van een bepaald product dat gericht is op het vervullen van deze behoeften.
Farmaceutische marketing en de markt
Evenals bij veel andere soorten marketing, bestaan er ook voor farmaceutische marketing verschillende mogelijkheden in termen van de relatie tussen product en markt.
Hoewel een beetje verouderd, stelt de Ansoff-matrix (ook wel Product-Markt Matrix genoemd) in staat om de marketingstrategie beter te richten op welk type product men wil promoten en waar men het wil promoten. Dit is erg nuttig in de poging om de resultaten te optimaliseren.
De Ansoff-matrix is een instrument dat is gebaseerd op vier elementen:
- Bestaande markt;
- Nieuwe markt;
- Bestaand product;
- Nieuw product.
Op basis van deze elementen is het mogelijk om vier soorten marketingstrategieën te ontwikkelen:
- Marktpenetratie: dat wil zeggen de verkoop van een bestaand product in een bestaande markt verhogen;
- Marktontwikkeling: dat wil zeggen met een bestaand product een nieuwe markt betreden;
- Diversificatie: dat wil zeggen een nieuw product in een nieuwe markt introduceren;
- Productontwikkeling: de lancering van een nieuw product in een bestaande markt.
In een sector zoals de farmaceutische industrie, waar markten vol zitten met producten en waar het niet zo eenvoudig is om op te vallen, kan het gebruik van een goed doordachte strategie het verschil maken.
In dit opzicht is de farmaceutische marketing niet zo verschillend van andere soorten marketing.
Concluderend kunnen we zeggen dat hoewel de benadering van de farmaceutische sector ten opzichte van marketingstrategieën relatief recent is, het al zichtbaar is hoe veel bedrijven zich snel aanpassen.
En ze doen dit door aanzienlijke middelen in marketing te investeren. Middelen die steeds vaker groter zijn dan die bestemd voor onderzoek en ontwikkeling van de producten zelf.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.