Wat is field marketing

Field marketing is een van de meest gebruikte technieken van de marketingmix en, specifiek, van promotie.

In het kort verwijst field marketing naar de klassieke directe promotieactie die bestaat uit de directe blootstelling van het product/dienst aan de potentiële klant.

In dit geval laat de verkoper het product proberen via monsters of promotiepakketten (bijvoorbeeld in het geval van digitale diensten).

Field marketing maakt deel uit van direct marketing, maar onderscheidt zich van andere technieken omdat het in wezen face-to-face wordt uitgevoerd (relatie verkoper - potentiële klant).

De field marketing verkopers zijn uitstekend opgeleid, hebben een uitgebreide kennis van het product of de dienst en van verwante sectoren.

Field marketing lijkt eenvoudig en triviaal, maar in werkelijkheid is het nuttig voor veel aspecten van de merkontwikkeling, bijvoorbeeld:

  • de ’toename van de merkbekendheid
  • de verhoging van het percentage gesloten contracten
  • de algemene verbetering van de verkoop
  • de blootstelling en bekendheid van het merk

Bovendien wordt field marketing veel gebruikt bij de lancering van nieuwe producten en nieuwe diensten.

In feite ligt het grote voordeel van deze techniek, als de strategie correct wordt uitgevoerd, in de onmiddellijke terugverdientijd (ROI).

Niet alleen klassieke verkopers, maar ook hostessen en commerciële vertegenwoordigers. De uitvoerders van field marketing zijn divers en van verschillende aard. Zij opereren op beurzen, evenementen en verkooppunten.

In dit geval maken ook de distributie van monsters, proeverijen of testen (met een daaropvolgende directe feedback van gebruikers) deel uit van field marketing.

Ook andere activiteiten zoals entertainment of kleine wedstrijden (ook in de fysieke winkel) maken deel uit van deze techniek.

Meer klassiek zijn de activiteiten voor het verspreiden van informatiemateriaal zoals brochures, folders of andere papieren ondersteuning die toch in dit domein moeten worden opgenomen.

Tenslotte maken ook focusgroepen, het afnemen van vragenlijsten en/of interviews bij verkooppunten of zelfs in digitale vorm (of de traditionele thuisinterviews of tijdens evenementen en beurzen) deel uit van deze categorie van de marketingmix.

Een case study van social field marketing: Decathlon

Decathlon, het beroemde Franse bedrijf dat sportkleding en accessoires produceert, is altijd zeer attent geweest op sociale media en initiatieven om te ontwikkelen op digitale platforms.

In dit geval concentreren we ons op een echt interessante campagne van field marketing toegepast op social.

Het transalpijnse merk heeft een sociale campagne bedacht genaamd WeTilt waar gebruikers werden gerekruteerd via de website en sociale netwerken voor een gratis test van de opvouwbare fiets Tilt 5 B’TWIN.

In deze field marketing initiatief konden mensen zich inschrijven via een gesponsorde post op Facebook die naar de landingspagina van de fietstest verwees. Deze test zal vervolgens plaatsvinden in zowel Milaan, als Florence en Rome. Ten slotte, om klanten aan te moedigen, zullen enkele deelnemers aan het testprogramma worden geselecteerd om hetzelfde product te winnen.

Field marketing è veel meer dan alleen deur-tot-deur verkoop, en de mogelijkheden zijn enorm. Deze techniek, als ze correct wordt benut, kan echt een significante impact hebben op de bedrijfsbalansen zonder initiële investeringen.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.