Wat is gamification

Gamification is het gebruik van elementen uit de wereld van games en game design technieken in contexten die niet aan het spel zelf zijn gerelateerd, zoals bijvoorbeeld binnen een bedrijfsstrategie.

Gamification wordt in marketing gebruikt om een bepaald doel te bereiken, zoals bijvoorbeeld het vermaken, motiveren en betrekken van de gebruiker. 

Op deze manier probeert men de gebruiker te loyaliseren aan de merk en een product te verkopen.

Waarom heeft Gamification zoveel succes in marketingstrategieën? Omdat het dagelijks leven vaak wordt gekenmerkt door activiteiten die als saai worden beschouwd door de meesten; spel daarentegen is een vrijwillige actie waaruit de mens plezier haalt.

Gamification heeft dus de neiging om mensen te betrekken door middel van plezier en spel toegepast op acties die met spel weinig te maken hebben.  

Toepassingen van Gamification in bedrijfsstrategie

Wat Gamification succesvol maakt, is het vermogen om menselijke verlangens en behoeften te creëren en daardoor te vervullen.

Via Gamification heeft de gebruiker doelen om te bereiken, niveaus om in vooruitgang te boeken, en kan hij concurreren met andere gebruikers door zijn successen te delen en deze om te zetten in beloningen. 

Al in de 1700 werden de eerste aarzelende pogingen tot Gamification door enkele Amerikaanse handelaren op de markt gebracht.

Zij begonnen hun klanten koperen munten cadeau te doen, zodat ze, nadat ze er een groot aantal hadden verzameld, deze konden inwisselen voor prijzen, bestaande uit producten die beschikbaar waren in de betrokken winkels. 

Volgens Daniel H. Pink (2011) zijn er dried belangrijke punten die nodig zijn om een marketingstrategie die Gamification toepast, te laten functioneren: 

  • Motivatie - het Gamification-proces versterkt het proces, betrekt de gebruiker en moedigt hem aan om gebruik te blijven maken van de dienst; 
  • Leren - het gamificationproces moet een einddoel hebben om de uitdaging voor de gebruiker te stimuleren;
  • Vrijheid - de gebruiker moet worden gestimuleerd om deel te nemen, niet gedwongen. Anders verliest men alle speelse aspecten van de operatie.

De voordelen van Gamification in marketing

Het gebruik van Gamification in bedrijfsmarketingstrategieën kan helpen om het gedrag van mensen te veranderen. 

Enkele duidelijke voordelen zijn:

  • De consolidatie van actieve interesse van betrokken gebruikers in de boodschap die gekozen is om te communiceren; 
  • de loyaliteit van klanten; 
  • de acquisitie van nieuwe klanten.

Gamification kan worden toegepast op meerdere gebieden, zoals de website van het bedrijf, de sociale strategie, een betaalde online campagne. 

Er worden spelmechanismen en dynamieken geïntroduceerd die de interesse van de eindgebruiker kunnen aantrekken, die na verloop van tijd geneigd zal zijn om vrijwillig terug te keren naar specifieke inhoud, waardoor de merkbekendheid wordt versterkt maar ook de gebruiker overtuigt om te converteren en dus over te gaan tot aankoop. 

Voorbeelden van Gamification 

Om beter te begrijpen wat Gamification is, zullen we enkele succesvolle voorbeelden van Gamification in bedrijfsstrategieën analyseren.

Duolingo, een applicatie om een vreemde taal te leren, heeft momenteel meer dan 100 miljoen gebruikers en staat bijna voortdurend op de eerste plaats in de educatieve secties van de Apple-, Android- en Windows-winkels. Het geheim? Een taal leren door quizzen op te lossen, van de eenvoudigste tot de meest complexe, punten verdienen en toegang krijgen tot de volgende niveaus alleen na het "ontgrendelen" van het vorige. 

Het historische merk Nike, in zijn competitieve race tegen andere giganten zoals Adidas, Puma, Reebok, heeft de Nike+ applicatie op de markt gebracht, die de gebruiker registreert bij de Nike+ Running Club, en hem of haar betrekt in een positieve competitie met andere hardlopers, waar het voordeel persoonlijk is en voor de eigen gezondheid. Voor het merk vertaalt dit alles zich in loyaliteit en een stijging van de verkopen. 

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.