Wat is gastronomische marketing

Gastronomische marketing vertegenwoordigt alle vormen van promotie van de etablissementen in de voedingssector en zijn gerechten.

In Italië is sinds de jaren 2000 de voedingssector letterlijk geëxplodeerd en bijgevolg ook de eraan verbonden marketing.

Gastronomische marketing en enogastronomische marketing

Gastronomische marketing valt onder het bredere spectrum van enogastronomische marketing. Het omvat gastronomische marketing (promotie van gerechten) maar voegt ook wijnmarketing (wijnen en aanverwante producten) en territoriale marketing (promotie van het gebied) toe.

Wie is de doelgroep van gastronomische marketing? De foodies zijn klanten die food addict zijn, oftewel mensen die houden van kwalitatief hoogwaardig voedsel dat ook verbonden is met het gebied. Om gastronomische marketing te doen, moet je ervaringen bieden en niet alleen koude technische fiches.

Voordelen en strategieën van gastronomische marketing

Gastronomische marketing betekent het vergroten van de merkbekendheid en proberen de verkoop van bepaalde gastronomische producten te stimuleren.

Gastronomische marketing komt op verschillende manieren tot uiting en maakt gebruik van de sterke neiging van de Italiaan en vooral van de buitenlander, tot het zogenaamde enogastronomisch toerisme dat altijd in de mode is.

Om gastronomische marketing te doen is het belangrijk:

  • Het product dat aan het gebied is verbonden en de ervaring die eraan gekoppeld is (ervaringgerichtheid) te communiceren.
  • Niet voorspelbaar zijn: mooie beelden voorstellen maar ook menselijke warmte met een glimlachend personeel en momenten van alledag.
  • Waarden van gastvrijheid overbrengen en een unique selling proposition voorstellen die alleen jij kunt bieden.
  • Producten op Km 0 en milieuduurzaamheid voorstellen (de go local).

Zoals bij alle marketing- en webmarketingstrategieën, wordt gastronomische marketing gepresenteerd op verschillende platforms zoals sociale media (vooral Instagram) en moderne, functionele websites.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.