Greenwashing is een communicatiestrategie die wordt gebruikt om de milieureputatie van het bedrijf te ondersteunen en te waarderen.
Het doel is om de aandacht van het publiek af te leiden van de negatieve effecten die het bedrijf op het milieu heeft door zijn activiteiten of producten.
Deze strategie wordt uitgevoerd via communicatiecampagnes die de positieve impact van de activiteiten van het bedrijf op het milieu tonen.
Greenwashing-strategieën
Wanneer een bedrijf greenwashing toepast, probeert het een positief beeld te creëren van zijn activiteiten en producten om schadelijk gedrag ten opzichte van het milieu te verbergen.
Het kan worden gedefinieerd als een soort ecologische marketing gericht op het aantrekken van de aandacht van de publieke opinie en de media weg van de negatieve milieueffecten van sommige van hun productieactiviteiten.
Een greenwashingstrategie vindt plaats:
- Wanneer relevante informatie wordt weggelaten;
- Wanneer er vage of niet bewijsbare beweringen zijn.
- Wanneer er sprake is van miliecommunicatie.
Bovendien worden er voor het uitvoeren van een greenwashingstrategie informatie en gegevens verstrekt die de producten als "groen" presenteren, maar waarbij andere belangrijkere aspecten in het kader van duurzame ontwikkeling worden verwaarloosd.
Voorbeelden van greenwashing
Coca Cola Zero Park Lives
Coca Cola organiseert verschillende evenementen en sportinitiatieven die mensen helpen om obesitas te bestrijden.
Echter, in het initiatief hebben ze een klein detail over het hoofd gezien, deze drank is vol suiker en vet.
Paradoxaal, nietwaar?
Levissima Sant’Anna bio-stijl
De twee merken hebben advertentiecampagnes gelanceerd waarin ze spraken over milieuduurzaamheid.
Hoe moedig je milieuduurzaamheid aan? Door plastic flessen te promoten!
Bedrijven maken steeds meer gebruik van deze bijzondere soorten milieumarketing, ook omdat er achter deze communicatie een echte wereld schuilgaat!
Deze business blijkt ook economisch en sociaal effectief te zijn.
Mis deze kans op winst en merkbewustzijn niet door deze strategie te benutten.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.