Wat is groene marketing

Voor groene marketing of groen marketing wordt de commercialisering van producten bedoeld die als eco-vriendelijk worden beschouwd. Met deze term, die inmiddels veel gebruikt wordt in verschillende sectoren, worden de producten en/of diensten bedoeld die het milieu respecteren en die ontwikkeld worden met de bedoeling hun vervuilende impact te minimaliseren of ten minste te verminderen.

Een bedrijf dat zich wil ontwikkelen naar een groene versie moet zonder twijfel een pad inslaan dat bezaaid is met moeilijkheden.

Wanneer groene marketingoperaties worden uitgevoerd, kiest men ervoor om sterk te variëren op verschillende aspecten ten opzichte van het verleden, ook met grote veranderingen in producten en de productie van hetzelfde product en/of dienst.
Niet alleen eindproducten maar ook verpakkingen, ontwikkelingsketens en verschillende reclame zijn allemaal aspecten die substantieel moeten worden gewijzigd als men groene beleidsmaatregelen wil implementeren.

Groene marketing kan ook alleen betrekking hebben op enkele aspecten van het bedrijf, waarbij men probeert iets ecologischer te worden zonder echter het bedrijfs ecosysteem volledig te verstoren.

Het is duidelijk dat de toepassing van een ethisch en moreel duurzamer marketing niet alleen op zichzelf staat, maar als het op een verstandige manier wordt ontwikkeld, echte voordelen kan opleveren voor de financiën van het bedrijf.

De economische voordelen van groene marketing

Door een bedrijfsbeleid gericht op groene marketing te voeren, wordt men blootgesteld aan hogere aandacht, daarom is het essentieel om dergelijke beleidsmaatregelen daadwerkelijk uit te voeren, aangezien het fenomeen van Greenwashing om de hoek ligt.

Met Greenwashing wordt de misleidende politiek bedoeld van een bedrijf dat zich zegt bekommerd om het milieu, maar die in werkelijkheid alleen deze titel gebruikt om winst te maken uit dergelijke activiteiten.

Ook Nestlé bijvoorbeeld is onlangs aangevallen door GreenPeace, omdat volgens de milieuvriendelijke NGO de zero-impact verpakking van de producten van de multinational die volledig ecologisch duurzaam zou moeten zijn tegen 2025, in werkelijkheid slechts een propagandamove zou zijn.

In elk geval, als de groene beleidsmaatregelen die door het bedrijf zijn aangenomen, echt met beleid zijn uitgevoerd en men concreet de eigen ecologische voetafdruk wil verbeteren, dan zijn de voordelen misschien, niet onmiddellijk, ook op puur economisch niveau zichtbaar:

  • De prijs van groene producten: deze kan (niet noodzakelijk) hoger zijn in vergelijking met traditionele concurrenten. Let echter op: de economische waarde moet echt de ecologische duurzaamheid van het product verhogen en alleen zo kan het worden geïntroduceerd en evenzeer gewaardeerd worden door de eigen marktsegment.
  • De levering van groene producten kan ook besparen omdat in sommige sectoren lokale producenten en groothandelaren of op kilometer nul of maximaal in ieder geval regionaal dichtbij worden gewaardeerd (bijvoorbeeld op regionaal niveau).
  • Wijziging van vervuilende beleidsmaatregelen: om maar een voorbeeld te geven, het afschaffen van papieren flyers die vervuilend zijn en in deze historische periode vrij nutteloos zijn, is ook een economische besparing aangezien ze kunnen worden vervangen door een promotie op het web tegen nul kosten.

De meest opvallende casestudy's van groene marketing

Ikea tussen The IKEA WAY en langetermijnplannen

Jhon Grant is een guru van groene marketing en adviseert al 12 jaar het beroemde Zweedse meubelbedrijf.

Al in de vroege jaren 2000, vooruitlopend op de tijd, had Ikea strikte, zeer groene richtlijnen opgelegd in de zogenaamde IWAY40 (The Ikea Way), waarin essentiële vereisten werden opgesteld zodat Ikea-producten daadwerkelijk als eco-vriendelijk konden worden beschouwd.

Ikea stopt hier niet.

Voor de toekomst zijn er nieuwe wereldwijde duurzame bedrijfsprojecten gepland: van de aanpassing van het bosbeheer (Ikea is uiteraard een enorme verbruiker van hout) tot de adoptie van nieuwe normen die nog meer rekening houden met groene principes zoals het project Mensen en Planeet Positief dat in 2020 van kracht zal worden.

Dit nieuwe project is gericht op het verbeteren van de ethische omstandigheden van zijn klanten door het steeds massaler gebruik van ledlampen, tot volledige energie-onafhankelijkheid met het gebruik van alleen hernieuwbare energieën vanaf 2020 zelf.

H&M en zijn volledig groene campagne voor recycling

Om te eindigen, een ander interessant case study over groene marketing. We hebben het over de Zweedse kledingketen H&M.

Met het initiatief H&M Conscius wilde de multinational zijn consumenten bewust maken van het thema recycling van gebruikte kleding.

Met deze interessante campagne zijn er 12.000 ton gebruikte kleding verzameld die na verzameling in de winkels opnieuw zijn gebruikt om maar liefst 1,3 miljoen kledingstukken te produceren die alleen met afvalmateriaal zoals hennep, biologisch linnen en leer werden gemaakt. De collectie die hieruit voortkwam kreeg de naam H&M Conscius Experience.

Samengevat is groene marketing noodzakelijk omdat we bewoners van onze planeet zijn, maar als het goed gedaan wordt, kan het leiden tot een bron van positieve bekendheid en echte voordelen op de middellange en lange termijn.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.