Wat is het budget

Met budget bedoelen we een maximumbedrag dat het bedrijf beschikbaar stelt voor het bereiken van zijn doelstellingen, zonder de limieten te overschrijden die het bedrijf heeft gesteld en het is een van de belangrijkste operationele instrumenten omdathet een pad definieert om te volgen door de eigen activiteiten te coördineren.

Met de term bedrijfsbudget verwijzen we naar een document dat betrekking heeft op de uitgavenprognoses van een bedrijf over een beperkte periode van activiteit met als doel een bepaald resultaat te behalen.

Het budget bestaat uit twee belangrijke delen:

  • Het operationele budget: dat de resultatenrekening illustreert.
  • Het financiële budget: dat de financiële stromen illustreert en detailleert die voortkomen uit de gemaakte economische prognoses, plus de investeringen en de kas.

Het is opgebouwd uit vier plannen:

  • Investeringsplan: startpunt van het budget.
  • Economieplan: inkomsten, kosten.
  • Balansplan: de verzameling van investeringen, vlottende activa (de verzameling van kortlopende middelen) permanent kapitaal (hypotheken of leningen).
  • Financieel plan: de investeringen.

En het heeft een dubbele functie:

  • Programmering: het budget definieert de bedrijfsprioriteiten en de verdeling van middelen.
  • Controle: een vooraf gedefinieerd budget stelt je in staat om gedurende het jaar de consumptiegegevens van het bedrijf te controleren.

Hoe programmeer je het budget?

De economische budgettering heeft een periode van twaalf maanden, verdeeld in kortere periodes (maanden of kwartalen).

We kunnen het budget in verschillende stappen plannen:

Stap 1 Vereenvoudig je financiële gegevens: wanneer er veel gegevens en beschrijvingen zijn, wordt het lezen van de cijfers onmogelijk, daarom maak een eenvoudige en snelle ordening die gemakkelijk te begrijpen is.

Stap 2 Baseer je op het verleden: op basis van eerdere ervaringen, als je leert van je ervaringen, weet je de middelen eenvoudiger te reorganiseren.

Stap 3 Analyseer de algemene kosten: om het budget compleet te maken, moet je naar de algemene kosten kijken, verdeeld in:

  • Vaste Kosten: dit zijn kosten die niet veel veranderen, tenzij de structuur van het bedrijf zelf verandert.
  • Variabele Kosten: dit zijn kosten die van het ene jaar naar het andere verschillen.

Stap.4 Plaats de middelen en betrek je medewerkers: weten hoeveel er uitgegeven moet worden voor een bedrijf is erg belangrijk om de balans van je bedrijfsprogramma's te vinden, dus duidelijke informatie aan je medewerkers geven helpt om beter te werken.

Stap.5 Verdeel het budget in delen en controleer periodiek: voer een maandelijkse of kwartaalcontrole uit om te verifiëren dat je niet over de vastgestelde budgetgrens gaat.

Stap.6 Bereid het budget voor tegen het einde van het jaar.

Stap.7 Houd rekening met seizoensgebondenheid: als je pieken in inkomsten of kosten hebt gedurende het jaar, houd hier dan rekening mee.

Stap.8 Schrijf een document voor je budget.

casestudy:

Factureren met Facebook 1.800 euro met een budget van 5 euro per dag.

Doelstellingen: verkoop en generatie van nieuwe klanten.

Sector: schoolkleding.

Deze casestudy illustreert hoe te verdienen met een budget van 5 euro per dag:

Door Facebook te gebruiken, dat lagere kosten heeft, door berichten te plaatsen die gericht zijn op moeders en kinderen in het nieuwsfeed. Hier zijn de resultaten na ongeveer 45 dagen:

geïnvesteerd budget 234,77 euro;

1.805,54 euro rechtstreeks gefactureerd via de campagne.

Belangrijke beoordeling: al deze bestellingen zijn gedaan door nieuwe klanten, dus mensen die nog nooit in deze winkel hebben gekocht.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.