Per marketing channel, s'intendono tutti de canalen van distributie op korte of lange termijn, die worden gebruikt voor de overdracht van producten of diensten rechtstreeks van de producent naar de eindklant.
Het doel van distributiekanalen è om de producten beschikbaar te stellen op de markt afhankelijk van de wensen van de consumenten.
In de praktijk vertegenwoordigt het marketing channel de manier waarop producten bij de eindgebruiker komen, dat wil zeggen, de overdracht van goederen via leveranciers zoals koeriers en vervoerders.
Tot het marketing channel behoren dus:
- De producent: degene die het product produceert;
- De eindklant: degene die het product koopt;
- De tussenpersonen die deel uitmaken van de overdracht: degene die het product levert.
Een andere vorm van marketingkanaal, è het kanaal van dubbele distributie, dat de producent in staat stelt om de eindgebruiker te bereiken via verschillende distributiekanalen.
Typen marketingkanalen
Het marketingkanaal, è gekarakteriseerd door verschillende typen kanalen, namelijk:
- Direct kanaal: voorziet in controle over de distributie door de producent. De hoofdrolspelers in dit kanaal zijn de producent en de verkoper en è zeer gebruikelijk in de verzekeringssector, omdat het mogelijk maakt om een extra service te hebben bij het bestellen van een product (bijvoorbeeld garantie, ondersteuning, onderhoud);
- Korte termijn kanalen: het korte termijn kanaal is effectief als producenten over de juiste middelen beschikken om aan de vraag van klanten voor grote bestellingen te voldoen;
- Lange termijn kanalen: het lange termijn kanaal voorziet in kleine en goedkope bestellingen;
Het distributiekanaal, is belangrijk voor een effectieve marketingstrategie omdat het de ontmoeting tussen vraag en aanbod mogelijk maakt: het bedrijf produceert een product dat gemakkelijk bereikbaar is voor de eindklant.
Bovendien onderscheidt het marketingkanaal zich van alle andere strategieën door zijn beschikbaarheid en toegankelijkheid, die het mogelijk maken om aan de vraag te voldoen, dus aan de behoeften van de klant.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.