Wat is het marketingplan?

Het Marketingplan is niets anders dan het marketingplan dat dient om alle doelstellingen en bedrijfsstrategieën vast te stellen die in een bepaalde tijd moeten worden bereikt. Het is gepland en gestructureerd door experts in marketing en webmarketing.

Een marketingplan opstellen è een van de meest nuttige activiteiten omdat je zo het werk kunt organiseren terwijl je moeite en tijd bespaart.

Hoe wordt het Marketingplan verdeeld?

  • Lange termijn plan: bevat verschillende operationele oplossingen, gericht op de richtlijnen van een marketingstrategie, de analyse van concurrenten, de rollen en de belangrijkste verantwoordelijkheden.
  • Korte termijn plan: bevat het geheel van tactieken om de doelstellingen te bereiken. 

Beide plannen hebben een specifieke tijd en een target om te bereiken.

Wat moet je opnemen in je Marketingplan?

In je marketingplan mag niet ontbreken:

  • Een scenario-analyse: dit bestaat uit het hypothetiseren van een aantal alternatieven voor de variabelen economisch-financieel om aan elke een kans te geven.
  • De zakelijke doelstellingen die je wilt bereiken: zeer belangrijk voor een effectief marketingplan.
  • De manieren waarop je je doelen gaat bereiken.
  • De sterke punten van je product of dienst.
  • De prijs van je producten.
  • de Buyer Personas die deel uitmaken van je doelgroep: dat zijn de ideale klanten voor het product of de dienst die je gaat verkopen.
  • De details van jouw activiteit.
  • De contactpunten: waar bedrijf en klant met elkaar in contact komen.
  • De bedrijfsbronnen met roltoewijzing.
  • De KPI (prestatie-indicator): om de prestaties van het bedrijf te controleren.

Om een effectief marketingplan op te stellen is het erg belangrijk om de markt gedetailleerd te bestuderen, de gewoonten van de klanten te kennen en hoeveel ze uitgeven tijdens aankopen; maar het is ook belangrijk om goed duidelijk te hebben wat de kenmerken zijn van onze oude klanten, daarom is het essentieel om een CMS zoals Framework360 te gebruiken, dat statistische informatie over kopers biedt en bepaalde acties detecteert dankzij automatische tracking.

Het marketingplan omvat bovendien:

  • De marktafbakening: die het mogelijk maakt om klanten in homogene groepen te verdelen op basis van geografische gebieden, geslacht, leeftijd.
  • Vooruitzichten voor de toekomst: om vast te stellen of een bepaalde strategie in de toekomst effectief kan zijn.
Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.