Wat is het middelenplan

Het mediaplan, ook wel media plan genoemd, is een organisatie van een plan opgesteld door het mediacentrum.

Het dient om via de media een reclameboodschap over te brengen die rechtstreeks bij de eigen doelgroep aankomt.

De reclameboodschap wordt op het meest geschikte moment verzonden, met het middel dat het meest geschikt is en met de frequentie die past.

Hoe een mediaplan op te stellen

Om je communicatiestrategie zo goed mogelijk in te stellen, is het belangrijk om verschillende stappen te volgen:

  • Communicatiedoelen definiëren: oftewel de doelen die moeten worden bereikt via de communicatie van de boodschap. Uiteraard moet de communicatie effectief zijn voor verkoopdoeleinden. De doelen moeten zijn: specifiek, zeer gedetailleerd en niet algemeen; meetbaar, dat wil zeggen dat het duidelijk is of de doelen zijn bereikt of niet; accessibel: ze moeten gemakkelijk bereikbaar zijn met het materiaal dat we tot onze beschikking hebben; realistisch: ze moeten concreet zijn en overeenkomen met de realiteit;
  • Koperspersona's identificeren: oftewel aan wie we onze communicatie moeten richten. Het communicatieplan moet zich richten op de potentiële klanten van het bedrijf. Om de koperspersona's te identificeren, wordt een groep gebruikers gedefinieerd met gemeenschappelijke kenmerken, waarbij we hen bieden wat ze zoeken via onze reclame;
  • Kies welke communicatiemiddelen te gebruiken: de keuze van het middel is zeer belangrijk om een effectieve communicatie uit te voeren om de hoogste percentage van doelgroep te bereiken;
  • Stel een winnend mediaplan op: kies de meest geschikte middelen om je reclamecampagnes te starten. Het publiek dat je met de reclame aanspreekt, moet zeker overeenkomen met onze communicatiedoelgroep;
  • Stel een contentstrategie op: tot slot moet het communicatieplan een copystrategie bevatten met de fundamentele concepten die het bedrijf helpen om de boodschap uniek en effectief te maken. De inhoud van de boodschap wordt gemaakt door een expert in de sector, genaamd copywriter.

Hoe en met welke middelen een boodschap wordt gecommuniceerd, is een proces dat een cruciale rol speelt voor een effectieve marketingstrategie en een eventuele verkoop van een product/ dienst.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.