Het product è een goed of een dienst die voldoet aan de behoeften van de klant en è een communicatiemiddel tussen het bedrijf en deze laatste.
Het product è een van de variabelen van de marketingmix.
We kunnen stellen dat het product è de kern van een onderneming is, als er geen product is, is er geen verkoop.
Maar voor het succes van de onderneming è ook het aanbod belangrijk, dat altijd moet voldoen aan de behoeften van de consumenten.
Om het product altijd levend te houden op de markt kunnen we:
- De resultaten van het product op de markt evalueren: door middel van kwantitatief onderzoek.
- Beoordelen in hoeverre het product erin slaagt om te voldoen aan de behoeften van de consumenten: door middel van psychologisch onderzoek.
Het product ontstaat, concurreert en communiceert op een markt via een merk, een naam, een teken, een kleur.
Afhankelijk van de behoefte die ze willen vervullen, worden producten ingedeeld in:
- Industriele goederen: wanneer ze worden gebruikt voor de productie van consumptiegoederen die op hun beurt kunnen worden gegroepeerd volgens verschillende criteria:
- Prijs
- Doelgroep
- Duurzaamheid van gebruik: duurzame goederen, wanneer ze vaak worden gebruikt en met weinig frequentie worden aangeschaft.
- Aankoop door consumenten: massagoederen, wanneer de consument ze vaak aanschaft.
- Functionele producten: wanneer goederen worden aangeschaft omwille van hun functionele aspecten:
- prestigeproducten
- volwassen producten
- statusproducten
Hoe maak je een product?
Achter de realisatie van een product ligt hard werk van het bedrijf en zijn medewerkers.
We kunnen het in verschillende fasen realiseren:
- Denk na over ideeën: probeer een lijst te maken van alle dingen die je interesseren, elke activiteit of object dat je aanspreekt. Maak een uitgebreide lijst en maak schetsen.
- Kies een idee: kies uit alle ideeën en schetsen die je hebt gemaakt degene die volgens jou succesvol kan zijn binnen het bedrijf.
- Doe onderzoek naar je ideeën: Wanneer je zeker bent van je idee en alle noodzakelijke aanpassingen hebt gedaan, doe dan onderzoek om ervoor te zorgen dat het echt uniek is. Als er al een product zoals het jouwe is uitgevonden, kun je het niet produceren.
- Schrijf een lijst van alle dingen die je nodig hebt om het object te maken: schrijf alle mogelijke onderdelen en materialen voor jouw product op en houd altijd een register bij van je onderzoeken, waaruit blijkt dat je geen vergelijkbaar product op de markt hebt gevonden.
- Maak een informele weergave van jouw product: er kan een nauwkeurige weergave van jouw uitvinding worden gevraagd om deze te kunnen patenteren.
- Patenteer het product: zorg voor een juridisch document waarin het exclusieve recht op exploitatie van de uitvinding wordt verleend, waardoor anderen wordt verboden de uitvinding te produceren, verkopen of gebruiken zonder toestemming.
- Maak een prototype: Nadat je jouw aanvraag hebt ingediend, is het de juiste tijd om een werkend model van jouw uitvinding te maken.
- Maak een presentatie: bereid een presentatie voor die jouw uitvinding beschrijft om jouw product te promoten.
- Presenteer je product aan een producent: Zoek een producent die gespecialiseerd is in producten die vergelijkbaar zijn met de jouwe en vraag hem om je uitvinding voor je te produceren.
- Produceer je product.
- Promoot je product: zodra alles wat je nodig hebt gerealiseerd is, is het tijd om je product te promoten voor de verkoop!
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.